Öppna trädgårdar, Villa Ilenna

I morse var det mulet och bara +8 grader. Men sedan kom solen fram och temperaturen steg till cirka +13. Ändå var det strumpor i skorna och tröja under vårjackan som gällde då jag cyklade till de öppna trädgårdarna. De är femton i år. Jag besökte tre som låg på sådant avstånd att jag hann med dem på ett par timmar.

Trädgårdarna är öppna också den 4 juni och den 11 juni. Jag skrev lite om dem på Nya Östis webbsajt.

Visar några bilder från Villa Ilenna vid Tenngjutaregränd nu, och i senare inlägg kommer bilder från Engströms och Kungsdammen.

Dessa härliga trädgårdar, en lisa för själen.

Klart att man ska GILLA trädgårdsarbete och ha en viss kännedom om växter för att det ska vara ett nöje och inte något stressframkallande 🙂

Ägaren till huset planerar bygga ett litet växthus.
Ett rum under tak, men med öppning mot innergården bildar ett fint uterum.
En lite annorlunda tulpansort, en av trädgårdsägarens favoriter.
Vatten som porlar hör en fin trädgård till.
Fantastiskt skir grönska ännu. Gårdens ägare berättar om växterna för några gäster.

15 reaktioner på ”Öppna trädgårdar, Villa Ilenna

  1. Undrade varför det var så många männsikor på grannens gård idag men det blev ju klart för mej en stund senare.Roligt! Jag är säkert världens sämsta trädgårds ägare..jag bara provar mej fram,vet knappt vad någon växt heter och hur den vill ha det 😀

    Skall nästa weekend gå till några av trädgårdarna,kanske någon jag inte besökt förr.

    1. Öppna trädgårdar är att av många evenemang jag älskar i Lovisa!
      Du kan säkert lära dig nåt om du börjar prata med trädgårdsentusiaster. Jag gillar att höra dem berätta ditt som datt.
      Men det är ju också okay att ha en trädgård där man inte behöver jobba och svettas massor, en gård som så att säga sköter sig själv.
      Allt man gör ska ju vara kul 🙂
      Kram!

      1. Och det kan man verkligen säga att det är,Kul alltså..där spenderar jag stor del av mina lediga dagar 🙂

  2. Detta med öppna trädgårdar är en toppenidé. Det finns ju lite varstans. En gång för länge sen besåg vi många fantastiska trädgårdar någonstans i Danmark. En liten damm vore något… men ingen vill anmäla sig som grävare, haha. Fina trädgårdsbilder.

Kommentera

