Öppna trädgårdar, Engströms

Söndagen den 4 juni håller trädgårdarna i Lovisa öppet för allmänheten nästa gång. Adresser och gårdarnas namn finns här.

Engströms gård har jag barndomsminnen från, den ligger granne med huset där jag bodde i barn- och ungdomsåren.
Här fanns förr en bäck. Då jag var liten tyckte jag den var stor. Nu har trädgårdsägarna låtit göra en liten damm med fontän här.
Ett litet lusthus där man kan ta igen sig eller driva upp plantor.

Här fanns stora växthus på gården förr. I år har maken i huset samlat tegelstenar från ett hus som ligger i närheten, och som bombades sönder på 1940-talet. Av skorstenens tegel har han byggt en gång, en del av den syns här. Ett sådant jobb att dels frakta stenarna, dels få dem snyggt på ny plats!

Inne i det lilla lust- och växthuset.

En gång som ligger mellan dammen och den plats där de stora växthusen fanns en gång. Härligt lummigt och skönt nu då myggorna ännu inte kommit.
Senare på sommaren är kortväggen nästan täckt av vildvin.

11 reaktioner på ”Öppna trädgårdar, Engströms

  1. Hej, jag klickade på kartan och försökte orientera mig, med dåligt resultat. När jag var barn bodde jag på somrarna granne med travbanan (inte med på kartan) o så hade jag en gammelmoster som bodde närmare kusten. Man passerade kyrkan, åkte över en järnvägsövergång och kom till ett område med villor som jag nu har glömt vad det heter. Låg nära kyrkogården och sandåsar. Tänk vad minnet sviktar. Lovar att om jag vore där så kunde jag vägen…Finns gamla bryggeriet kvar? Knappast, men numera återuppstår ju små lokala företag bara de hittar sin nisch
    Ha en fin våravslutning, sommaren väntar runt hörnet

    1. Vad intressant att höra allt det här!
      Bryggeribacken finns kvar, och delar av det gamla bryggeriet om jag förstått saken rätt. Men bryggeriverksamhet är där inte.
      Travbanan finns kvar 🙂
      Jag undrar om du menar Antby eller Fredsby, eller Södra åsen?
      Ha en skön vecka du också!

  2. Måste riktigt ta och fråga pappa vad storyn är bakom hans minnen om trädgården,har tt svagt minne att han skulle ha jobbat där som ung..men som sagt måste ta mera reidån opa!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

