Ibland lönar det sig att klaga…

… fastän det är små saker som ark med klistermärken.
Jag fick ett sådant som inte gick att använda alls, och postade det till Herma i Tyskland. Det dröjde inte länge innan jag fick tre paket med nya märken på posten och ett med tatueringsbilder, som jag tänker ge bort till något barn.

Nya märken kom med posten.

Jag klagar väldigt sällan. Inte ens fastän jag någon gång är missnöjd med mat på restauranger. Många säger att man SKA säga till då man inte är nöjd, men för mig känns det ofta ändå som en petitess om biffen var lite för röd fastän jag bad om welldone. En gång när det var senor i en filé och en annan gång då köttet smakade direkt illa… då sa jag till och fick nytt.
Så det är lite från fall till fall.
Men den här gången meddelade jag klistermärkesproducenten… för jag gissade att jag skulle få många nya i stället 🙂

Ett vänligt följebrev.

18 reaktioner på ”Ibland lönar det sig att klaga…

  1. Toppen att de hörde av sig och skickade fler ark. Jag tycker att det är lättare om man kan mejla och säga vad man tycker än att till exempel ringa. På restaurang beter jag mig som du, vilket inte är bra, man betalar ju dyrt och då ska det vara bra.

    En sak som jag är riktigt nöjd med att jag tog itu med är tulpanförpackningar. Ett tag var det alltid flera tulpaner som hade några vikta kronblad och de föll snart av när man satte dem i vas. Jag kontaktade blomproducenten och de sa att det var varje affärs ansvar att kolla buketterna och ta bort sådana blommor, de fastnade i plasten när de växte där de stod i vatten i butiken. Jag fick presentkort på flera hundra kronor. Senare såg jag att affären reade ut tulpanbuketter där de angav att det kunde finnas några defekta blommor. Hoppas att det fungerar i fortsättningen också. Om jag betalar för 10 tulpaner så ska inte tre vara defekta.

      1. Ja, och angående blommorna så var det ju något som pågick, många drabbades men ingen klagade. Men sen tror jag att många ofta tänker att det handlar om så lite pengar, som dina klistermärken. Men hur ska företagen få syn på felen om alla tiger? Kanske har nutidsmänniskan för bråttom.

      2. Ja, visst krävde det lite tid att skriva brevet, sätta det i ett kuvert med de felaktiga klistermärkena, klistra på ett frimärke, ta det till brevlådan osv.
        Men jag ville ha nya märken 😀

  2. Jag brukar klaga, om det är befogat och har då också fått ersättning.
    Men att klaga på restaurangmaten, det är jag pinsamt dålig på. Borde, vet.
    Man tjänar alltid på ett gott bemötande! Kram ❤

    1. När jag tänker efter så klart att jag klagat förr… som då telefonen min trilskade o hade över ett år garantitid kvar.
      Men jag är som du på restaurang… inte bra på att klaga.
      Kram!

  3. Jag har klagat över både dåligt kött, fel pris, godis som man skar sig på tungan på, shampo som fick håret att släppa och en del annat och har alltid fått positivt bemötande och ersättning. Så visst ska man klaga när man inte är nöjd.
    Däremot är jag en fegis när det gäller att klaga på restauranger – det har väl hänt någon enstaka gång över maten och några gånger över vinet också, men i regel säger man att allt varit bra, även om man inte är helt nöjd.
    Kram, Ingrid

    1. Lite samma här – det känns svårare att klaga på en restaurang, vet inte varför – man känner sig kanske förnäm på nåt sätt.
      Som om man var en viktigpetter som pekade von oben 😀
      Kram till dig!

  4. man ska alltid klaga – det för inte finnar (minns ett kafé i Åbo; alla kunderna lämnade sitt kaffe kvar, det smakade vädervärdigt men ingen sa något… jag frågade varför kaffet smakade sur mjölk? Då kom personalen på att de aldrig rengjort maskinen!!)

    1. För det mesta leder det till förbättringar då man klagar, hoppas jag.
      Man kan ju framföra klagomålet vänligt också och inte med sur min 😀
      Men av ett kaffe som smakar sur mjölk blir man lätt sur själv! 🙂

  5. Ingen feedback är dålig feedback,man kan såklart alltid uttrycka sej snällt istället för att slänga biffen i ansiktet på servitören,men oftast är man ju lite irriterad och negativ 😀 Fint att du fick nya märken och i mångfald dessutom,roligt!

    1. Av samma åsikt, kritik ska vara konstruktiv och den kan uttryckas sakligt.
      Är man klok som restaurangägare tar man till sig av kritiken och lär sig nåt av den.
      Ja, jättekul med nya klistermärken!

  6. Jag har inte det minsta problem med att klaga om det finns nåt att klaga på. Och det lönar sig. Men är jag nöjd så säger jag också till. Jag däremot klagar inte för klagandes skull, men lägger man ut pengar för nåt, så finns anledning till att klaga om den inte håller måttet.

  7. Det lönar sig även för restaurangen, affären eller som här producenten att ersätta och att vara trevlig. Det berättas för grannen, vänner och på jobbet och ger kunder igen.
    Kul att det gick så bra 😀

  8. Bra service där!
    Md åldern har jag lärt mig att klaga när någonting är fel. Speciellt om maten på en restaurang är undermålig säger jag till. Inte bara för att det ju faktiskt är ganska dyrt att äte ute, utan också för att kocken ska veta att nå’t är fel. Jag menar säger man inte till så får ju kocken ingen information och därmed ingen chans att åtgärda eventuella fel.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

