Pala puutarhaa, en bit av en trädgård

Så kallas en av de femton trädgårdar som var öppna för allmänheten i dag, och ännu håller öppet söndagen den 11 juni. Utöver det är en del öppna även första veckoslutet i juli. Vilka som är med och hur de håller öppet lönar sig att kolla via hemsidan som jag länkade till i början av det här inlägget.

Pala puutarhaa, översatt till svenska ”en bit av en trädgård”, är med för första gången i år.

Trädgården ligger vid Gördelgatan 1 i stadsdelen Garnision.

En sådan där riktigt liten bit är det inte frågan om, förstås 🙂 Och mycket fint har ägarna fått till stånd, allt från odlingslådor till formade rabatter. Ett litet växthus finns, en lekstuga och en annan liten stuga med bastu och försäljningsbod.

Kassar och sprutkannor finns till salu.

Jag låter bilderna tala för sig.

Fina vykort av Anna Riikka Kvist, Rune Rikbergs keramik, Luana Lill-Smeds ekologiskt framställda tvålar, krämer och schampoo… allt möjligt finns här till salu.
Jag köpte två vykort, de kan kännas trevliga att skicka till någon konstintresserad inom postcrossingen.
Ett sådant mysigt växthus! Här kan man sitta och läsa eller handarbeta eller bara njuta av dofter och synintryck!
Blommor och växter på rad. Örtodling är en av specialiteterna.

8 reaktioner på ”Pala puutarhaa, en bit av en trädgård

  1. Alltid kul att titta på trädgårdar. Först tänkte jag sommaren verkar ha kommit så mycket längre hos er men sen insåg jag att det förmodligen är full fart på koloniområdet hos oss men att jag inte varit dit.

    1. Det är väldigt ojämnt här också, men det känns som att sommaren kom på allvar först i slutet av maj. Sedan hade vi bara +3 – +5 grader i början av juni, lite varmare blev det 3-4 juni 🙂

  2. Nämen äsch då,skulle jag vetat att du var så nära skulle du ha fått komma på en bonus trädgårds vandring hos mej 🙂 Var själv idag till Villa ilenna och köpte inte hem en, utan tre nya perenner…som jag typiskt nog redan glömt namnet på XD

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

