Ibland skriver jag advertorials

Vad är en advertorial? Kort sagt är det en betald annons som ser ut som journalistiskt material. När en sådan text ingår i en tidning ska det ändå tydligt framgå att det är frågan om en annons.
Jag har nyligen skrivit en sådan och ovanför artikeln står det med rätt stora bokstäver ”sponsorerad”. Det råkar inte synas på min bild, men texten finns ovanför den stora bilden.

Typsnittet i en advertorial ska också skilja sig från den som tidningen, där den betalda annonsen publiceras, annars använder i sina journalistiska texter.

En sponsorerad artikel.

Då man skriver en advertorial utgår man från det som annonsören vill att texten ska förmedla. De som betalar för texten bestämmer vilket innehållet ska vara. De vänder sig ofta ändå till professionella skribenter för att få en bra text. Jag är glad för att jag funnit även den här nischen, bland allt annat jag håller på med 🙂

10 reaktioner på ”Ibland skriver jag advertorials

  1. Oberoende av vad det kallas så är min inställning delad. Nuförtiden resonerar jag ”bra att nån annan betalar” och rycker på axlarna. Men skönt att det är nån svenskspråkig som skriver också – jag läste några översatta en gång, och det språket var skolexempel på finska på svenska. Tänker läsa dagens tidningsbilaga, men håller mig kall vad gäller ”reklamen”. Är säkert gammal, och påverkad av min utbildning i psykologi…

  2. Ja, dessa advertorials har ju funnits länge. Personligen retar jag mig på dom, eftersom jag på något sätt luras att tro att det är redaktionellt material, medan det i själva verket är en annons. Konstig nog ser jag ”märkningen ANNONS” ofta sist, när jag väl läst ”artikeln”.

    Men för dig är det ju en inkomstkälla. Och uppdrag tackar man ju inte nej till.

    1. Ja, jag tror de funnits längre i Sverige – inte är det helt nya här hos oss heller, men som sagt – Sverige är ofta före i mycket 🙂
      Det viktigaste är ju att det faktiskt står ANNONS och att typsnittet är annorlunda än det som tidningens andra texter har.
      Och ja… just nu behöver jag någorlunda regelbundna inkomster.

Kommentera

