Dripp, dropp – humöret ej alltid på topp

Jag brukar inte låta mig nedslås av regn och svalt väder. I dag är det helmulet, lite blåst, det regnar i ett och är +13 grader.
När humöret inte är på topp brukar jag tänka att det måste finnas sådana dagar också. Hur ska man annars kunna känna glädjen sedan när den kommer?

Samlade på mig några fina blomsterbilder från de öppna trädgårdarna. De passar bra som symbolbilder och piggar upp med sin skönhet.

En fransig tulpan vars namn jag dessvärre inte känner till. Jag såg en sådan för ett par år sedan i Keukenhof i Nederländerna men har lyckats glömma vad just den hette.

Jag försöker också lära mig förstå att det finns massor av saker jag inte kan påverka, och just de sakerna måste jag släppa. Då jag sprudlar av idéer och vill utveckla sådant jag jobbar med måste jag inse att det helt enkelt bara inte alltid går att få som man vill. Andra måste också vara med på noterna då det är frågan om teamjobb.

All den energi jag har, och glädjen som finns inom mig, vill jag nu hitta andra kanaler för. Om dörrar inte öppnas hur jag än knuffar på dem är det kanske bara dags att ge upp. Istället ska jag försöka hitta dörrar bakom vilka det finns likasinnade människor – personer som inte gör allt för att hindra mig att komma in, utan som tar emot mig med öppna armar.

Rosor är alltid vackra, men på stjälkarna finns taggar som kan sticka dig. En ros är väl ungefär som livet?

25 reaktioner på ”Dripp, dropp – humöret ej alltid på topp

    1. Jo, att stöta på patrull hör till livet – och allt har sin mening 🙂
      Ofta ser man den först efteråt och tänker, vad bra att det där som jag ville så mycket inte alls blev av.
      Man får något annat i stället 🙂
      KRAM!

  1. I kårböle +12 grader kraftigt regn, Det har varit Åska, men då var jag på VC i Färila. När jag åkte hem regnade det så mycket att 50km/tim. var hög hastighet. Det ska visst regna på det viset i 5 dagar, och stämmer det måste jag skaffa flytväst för att gå ut.
    Svante

    1. Här har det också regnat rätt mycket hela dagen, men till onsdag lovas sol, så få se! Ganska trist väder just nu, men vad kan man göra?
      Köpa flytväst kanske, och roddbåt?

      1. Här är det lågt grundvatten, och flera grävda brunnar har sinat. Vattenstånden i sjöarna är också väldigt lågt, omkring 30 cm lägre än normalt.
        Svante

      2. Jag har funderingar åt det hållet också, men jag ser ju att sjöar, och vattendrag har mycket lägre vattenstånd än tidigare år.
        Svante

  2. Precis så är det Carita … om en dörr förblir stängd, då måste man välja en annan ingång – eller utgång om det är så. Man ska inte försöka påverka sådant som står utanför ens makt – det tar bara en massa energi.
    Tidvis regn här också … med lite solglimtar emellanåt. just nu +16 grader 🙂
    Önskar dig en fin kväll!

    1. Jag är så tacksam för att jag hittat dig, och många många andra kloka, empatiska människor via bloggarna.
      Du och många andra ger mig styrka, och tro på att det jag gör, och mycket av det jag tänker, är rätt.
      Kram min vän ❤

  3. Ja, det går hela tiden upp och ner. Så är det bara. Du tänker självfallet rätt. Jag har också svårt att släppa det jag inte kan påverka. Min man har alltid försökt att lära mig det 😉 Han kunde den konsten.
    Gillar den fina, fransiga tulpanen. Inte min dag heller, har för ont idag. Kram!

    1. Den är något vi måste lära oss leva med, berg-och-dal-banan – bara den inte blir FÖR häftig 🙂
      Klok man du hade, han gav dig säkert bra vägkost.
      Att släppa taget är inte lätt, men ibland måste vi – och vi kan, vi vågar.

  4. Trots att den fransiga tulpanen är rosa så gillar jag den. Den är helt enkelt vacker!
    Här har det regnat varje dag/natt under en hel vecka nu. Uppehåll ibland, men inte särskilt ofta. Vädret är då definitivt inte nå’t man kan påverka, även om jag faktiskt önskar mig lite mera sol och värme.

  5. Kloka tankar som jag stämmer in i. Man måste bara ha modet att knacka på nya dörrar. För de finns , men kan ibland vara svåra att upptäcka.

    1. Tack snälla du! Det är tungt många gånger, då inspirationen finns – lusten att göra en massa nytt, utveckla befintlig verksamhet – ha stor vilja till samarbete över brett plan.
      Men så inser man att det inte går, inte just nu i alla fall.
      Det finns en mening med allt.

Kommentera

