Detaljer – tankar – livet

Jag sitter ganska ofta ute på balkongen nuförtiden. Där är aldrig för varmt och inte för kallt heller, eftersom den har morgonsol och är inglasad. Den är perfekt, också med sitt svala golv.
Det är en plats där jag har tid att tänka.

I dag tänkte jag bland annat på gamla tider, då jag ofta gav efter för att jag tyckte det var en god egenskap att kunna göra det.
Att kompromissa är ändå en sak, men att alltid ge efter för att en annan person till exempel vill ha gardiner… men absolut inte spetsgardiner… det är ju för bövelen en helt annan sak.

Nu har jag min svarta spetsgardin. Och det är den enda jag har i hela lägenheten.

Glas och grönväxter.

Jag har också mina stilleben. Olika växter som jag vill att ska rota sig. Tidigare hade jag oändligt svårt att slänga bort en enda liten ”grön sak” som det ännu fanns något liv i 😀
I dag gör jag mig av med allt sådant som jag inte behöver, även växter som levt ut sitt liv. Men jag försöker fortfarande rädda det som räddas kan 🙂 Nu tycker jag ändå att jag lyckats göra den sidan av mig själv till något positivt.

Sedan kan jag också gilla att sitta och titta på detaljer. Då jag fick ett kort via posscrossingen av en ung rysk kille beundrade jag länge hans handstil, de fina frimärkena, de kyrilliska bokstäverna.

Jag kommer knappast att spara mina postcrossing-kort för evigt. Jag tycker det räcker med att jag äger dem kanske ett år, ser på dem ofta, ägnar avsändaren en tanke. Sedan kan jag släppa de här världsliga tingen.

Tack Daria för kortet!

15 reaktioner på ”Detaljer – tankar – livet

  1. Då vi ännu bodde i lägenhet var också balkongen i stor användning,nu är det hela gården som blir dagligen använd på olika områden,sittandest,liggandest..på huvud..,nej ja skojar.
    Saker att göra sej av med är inte min starka sida men börjar bli bättre.

  2. Du vet ju var jag bor och jag förstår precis vad du menar. Balkongen är en fantastisk oas som jag nyttjar dagligen – under sommaren alltså. Här har jag sol från klockan 10:00-20:00 och jag njuter för fullt – under sommaren alltså;-)

    Vad gäller dina vykort som du får viapostcrossing så skulle jag ju göra ett collage av det vackraste och rama in. Det gjorde jag med en försändelse från Japan som jag fick för många år sedan. Deras frimärken är ju såååååå vackra och avsändaren prickade mitt i och satte ungefär 50 olika frimärken på paketet. Det blev hur snyggt som helst – ett konstverk helt enkelt.

    1. Tack för tipset! Jag kunde faktiskt spara de vackraste och mest originella, både vad gäller bilder och frimärken – bra idé!
      Fint med så mycket sol för en soldyrkare (som jag antar att du är) – men ni kanske har persienner, eller vad de kallas, sådana som man kan fälla ner då det blir för varmt.
      Och ibland når ju lätta brisar balkongerna där du bor.
      Exakt var du bor vet jag inte, men på ett ungefär 🙂

  3. Du måste ha det härligt på din fina balkong. Vi har en altan som jag ritade till huset när vi köpte det, det fanns bara trappor rakt ner i gräset. Eftersom huset är avlångt och tråkigt fick det bli en rundad altan. Man behöver platser där man kan låta tankarna flyta fritt och där naturen finns nära en. Glas är även jag förtjust i.

  4. Jag har också svårt att slänga gröna växter. Men jag ställer mina blommar i tvättstugefönstret när de börjar se dåliga ut, där glömmer jag ofta att vattna, så därför dör de snart och då kan jag ju slänga dem. Jag förstår att du trivs på din balkong, jag älskar min altan

  5. Är väldigt avis på din balkong. Jag har visserligen också en men utan tak och utan skydd på sidorna. Det blåser jämt här och balkongen går knappt att använda. Måste vara härligt att sitta på din balkong och filosoferar om allt mellan himmel och jord.
    Har lika svårt att slänga växter och varje vår delar jag, tar sticklingar o.s.v. och ge bort dem till vänner och grannar.
    Du har rätt. När man lever ihop med någon kan man kompromissa och även ge efter då och då men ett förhållande bygger på att få och att ge. Har jag gett efter idag, får du ge efter imorgon.

    1. Precis så tycker jag med, angående förhållandet och kompromisserna – man ger och tar/får.
      En balkong utan tak och sidoskydd är nog väldigt utsatt för vindar och regn, men kanske skön ibland!
      Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

