Trött efter heldagsutflykt…

… men bjuder på en bild i alla fall.
Särkynyt sydän lär blomman heta på finska, vilket lett till direktöversättningen Brustet hjärta. Men jag har för mig att blomman heter Löjtnantshjärta på svenska.

En blomma som är ett konstverk. Fanns hos paret Rajala i Kyröskoski.

Det regnade mest hela dagen och temperaturen varierade mellan +9 och +13. Men vi gladde oss åt att det inte störtregnade då vi besökte två gårdar, och att det var så gott som uppehåll då vi var på Frantsilan Kehäkukka. Där åt vi och där fanns såväl örtagård som mysiga bodar att handla i.
Återkommer med fler bilder under de närmaste dagarna.

22 reaktioner på ”Trött efter heldagsutflykt…

  1. Du har rätt, den heter Löjtnantshjärta i Sverige. Det har regnat till, och från hos oss här i Kårböle också, och blåst något hemskt under regnskurarna.
    Svante

    1. Här har det också blåst massor, klarnat upp i dag men är inte särskilt varmt.
      Utöver Löjtnantshjärta lär det finnas Fänrikshjärta, som har lite mindre blommor 🙂

      1. Här blåser det massor, regnar då, och då, mulet är det också. Har varit inne till Ljusdal på morgonen, och det var bara +8 grader där, här är det +10 grader.
        Svante

      2. Idag är det inte skön sommardag, men det har inte regnat ännu, men blåser gör det. Jag har 500 m kvar till 1 mil idag, och jag kommer att behålla tröjan på tills jag fått ihop milen.
        Svante

  2. Du har helt rätt. Den vackra blomman heter Löjtnantshjärta på svenska. En av få blommor som jag kan namnet på.
    Å med tanke på vilket väder du har haft så ska jag inte gnälla över 17 grader och endast två regnskurar idag.

  3. Löjtnantshjärta stämmer det nog att blomman heter. Jag har aldrig haft den i min trädgård, däremot fänrikshjärta, som helt följdrikigt ser likadan ut, men är mindre.
    Kram, Ingrid

      1. Vi har bara haft det svenska namnet, det finska är ju mycket mera poetiskt. Ja, det är roligt att det alltid finns något att lära sig.

    1. Ja, det är ett talande och vackert namn också på engelska ❤
      Lite varmare blev det på onsdag kväll och torsdag förmiddag, men nu regnar det och åskar också.
      Typiskt midsommarväder för Finland? 😀

Kommentera

