Bilder från i går och från i dag

Brände inte av alla bilder från Snedes trädgård i går, så här kommer ett par till 🙂

En buske som blommar SÅ vackert. Heter på finska lumipalloheisi ’Pohjan Neito’ – på latin
Viburnum opulus  (hittade via google det svenska namnet snöbollsbuske).
Lila bollar. Tror växten heter allium.

Hittade en blogg där en skribent varnade för allium. Får man den en gång i trädgården blir man aldrig av med den. Men den här informationen hittade jag också.

Hela förmiddagen satt jag inne och jobbade. Skrev en intervju till Nya Östis och uppdateringar till webb och social media om evenemangen Rosor & Trädgårdar och Lovisa Historiska Hus.

Sedan cyklade jag till Skeppsbron, det är fantastiskt väder i dag. Många var ute och njöt av det, vid ett glas öl eller vid en portion mat. En person muttrade dock i sitt skägg ”i morgon är det höst igen”… 😀

Alla ropar inte YES när de ser dessa GÄSS …

På väg mot stan, där jag hade tid hos frissan, mötte jag de här gässen i Strandparken. Fina fåglar men de käkar gräs och bajsar sedan något helt ofantligt, så alla gillar inte dem.

Nytt favoritspel.

På Facebooks Gameroom har jag hittat ett nytt roligt korsordsspel där jag får tävla mot olika figurer. Det går att välja svårighetsgrad. Hittills har jag vunnit alla spel, även fastän jag valt nivån ”hard”.

11 reaktioner på ”Bilder från i går och från i dag

  1. Fina bilder, Gässen ser ut att vara Vitkindad Gås, och som du skriver äter de ofantliga mängder gräs, men då måste de väl bajsa något gräsligt.
    Svante

  2. Härliga blommor och ett roligt korsordspel. Åsså gillar jag ”gässmarschen” på vägen. Ser ut som Canadagäss och dom är inte populära någonstans tror jag.

  3. Så bra att du sparade lite bilder från Snedes trädgård! Snöbollsbusken är fin … måste nog googla på den och läsa mer 🙂
    Allium har jag här hos mig, men så besvärlig tycker jag nog inte den är, utan den får gärna sticka upp sina lila bollar var som helst!
    Ja, de vitkindade gässen är riktiga ”skitgrisar” – inte kul när de invaderar parker och badplatser!
    Det där korsordsspelet ser kul ut, men jag spelar aldrig något av de som finns på FB …

    1. Jag spelar mest så kallade förströelsespel, som korsord och att man ska matcha olika färgers bollar, frukter och sånt 🙂 Inga krigsspel.
      Det är roligt att lära sig nytt om blommor, buskar och allehanda växter!

Kommentera

