Känner du dig snuvad på sommaren?

… det är helt ofattbart, då veckoslutet kommer har halva juli gått.
Går tiden lika fort på vintern?
Jag bävar faktiskt redan lite inför den… jag gjorde det inte förr, men nu känns det som att jag inte vet hur jag ska stå ut ytterligare en lång mörk höst, en kall vinter och en sen vår. Medan jag väntar på en sommar som kanske ändå inte kommer.

Men nej… sommaren ÄR ju inte slut! Fastän den inte börjat på allvar.
Vi kan få en varm augusti och september. Så varför misströsta redan nu?
Finns det någon annan som känner sig snuvad på sommaren? Värmen som aldrig kom på riktigt? Och ändå är jag inte den som älskar en +30 graders värmebölja som håller i sig flera veckor.

Här bjuder jag på en bild av planteringar på Karlskronabulevarden i ett regnigt men ändå rätt sommarvarmt (?) Lovisa. Cirka +17!

41 reaktioner på ”Känner du dig snuvad på sommaren?

  1. Hej Carita ja då är inte Spanien något för dig här har vi över 40+ i skuggan så det blir och hoppa i polen innan jag går och lägger mig .vi har AC inne som kyler så där har vi inte så varmt .Men när hösten kommer och det är 20+ så börjar vi frysa .Ha en fortsatt trevlig sommar

  2. Det är trevligt att pigga upp sig med fina planteringar.
    Visst kan det ännu bli sommar, men jag börjar misströsta.
    Kram, Ingrid

  3. Vi kanske inte ska klaga, en gång i tiden låg våra länder under isen, och ännu tidigare växte Palmer på Grönland. Fast jag börjar längta lite grand efter Global Uppvärmning här, inte på alla andra platser i Världen.
    Svante

      1. Vanlig sommarskog, med fler plusgrader, skulle jag nöja mig med. Idag är det ösregn, och +6 grader, det har hållit på sedan klockan 07:00, och ska hålla i sig hela dagen. Jag var en tur till Ytterhogdal, och det regnade hela tiden. Hann bli blöt på 10 meters promenad från bilen.
        Svante

      2. Vattnet behövs för att SMHI:s prognos om torka, ska komma på skam. Tror inte vi behöver slå vad om novembervädret, det kanske t.o.m är sol då. Vi ska nog nöja oss med JULAFTON, då brukar det vara varmare än MIDSOMMARAFTON.
        Svante

  4. Efter förra årets sommar kan det inte bli värre. Augusti blir kanon, dock lite mörkare.
    Är nöjd, trots att Växjö ligger sist i solligan. Allt är relativt.
    Nu ser vi framåt mot en riktig rekordsensommar! 😀
    Må gott, Carita!

  5. Och folktomt igen. Men du fick åtminstone med en person;-)

    Än så länge känner jag mig verkligen snuvad på sommaren. I och för sig är det varmare här, men ingen sol alls. Tur att vi var fem veckor i Benidorm under våren, annars skulle vi vara riktigt sura vid det här laget. Dessutom skulle vi se ut som blekfisar…

  6. Vi packar för resan till Jakobstad. Jeans och långärmat! Helt otroligt! Fast jag har ju också vant mig vid +30 på somrarna och då är under +20 svalt. Förhoppningsvis svänger det och ni får riktig sommar snart!

  7. Nej inte alls snuvad, jag tycker vi haft bra väder, i varje fall det bästa vädret för att jobba i trädgården med. Men jag gör inga stora ansträngningar där utan det vanliga ‘pilleriet’, (rensa ogräs m.m.)
    Blir det för hett orkar jag inget och det har det varit emellanåt här hos mig, gillar när det fläktar och blåser lite då håller det knott och mygg borta, nu har de minskat som tur.
    Jag var i Polen 5 dar efter midsommar, hett,kvavt,tungt – åska med rejält störtregn-oväder gjorde susen sen. Man orkar inget när det blir över 30 gr, då är det inte heller kul, lagom var ordet.
    Denna veckan har vädret också varit hyggligt här.

    Må väl/ Eva

    1. Orkar inte heller med ihållande hetta över +25 🙂 Blåst är skönt då det är +20, men inte då det är +11 och regn 😀
      Heta kvava dagar är inget jag längtar efter heller… man kanske aldrig är nöjd 😀

  8. Jag känner inte alls snuvad på sommaren. Jag tycker att det är underbart och saknar inte alls 30 grader. 20 graders på dan alldeles utmärkt och 14-16 på natten är bara uppfriskande. Och växtligheten mår fint de med. 🙂

    1. Jo, för mig är +15-+20 riktigt lagom. Det är mest blåsten, de mulna dagarna och det myckna regnet som gör mig ledsen för sommarkioskföretagares skull och för alla som driver sommarrestauranger med terrasser där folk borde kunna sitta utomhus.

      1. Naturen behöver regn. I alla fall här i Sverige. Det finns nästan ingen grundvatten. Det är 2 års nederbörd som fattas.
        Det kommer ha svåra konsekvenser men folk vill bara sol för det är sommar. Och det är så buhu att det inte finns sol och bad.
        Så trött jag blir.

      2. Ja, ni lär ha ont om grundvatten. Ställvis är det så i Finland också, men inte hos oss, tror jag.
        Här har det regnat mycket och ihållande, senast i går kväll :-)… efter att Felix-bilden togs.

  9. Jag tror sommaren har varit sämre hos dig än hos mig – i alla fall så här långt. För min egen del tycker jag sommaren har varit helt OK … blandat väder med sol och regn, men jag vill ha mera regn! Det bär åter rejält torrt i markerna och svampen lyser med sin frånvaro.
    Långt kvar av sommaren, så för din skull hoppas jag på mer sol och värme … i alla fall i Lovisa med omnejd! 🙂
    Kram

    1. Vi har haft sol, men inte mer än 4-5 dagar i juni och hittills 3 dagar i juli.
      Jag behöver inte +25, nöjer mig med mindre… vi har fått mycket regn, och mulet har det varit ofta och blåsigt…
      Man får ta det som det är, men jag tycker synd om kioskföretagare och alla som har sommarrestauranger med terrasser.
      Kram!

  10. När jag tittar ut genom fönstret ser det ut som sommar men det blåser väldigt kallt när jag går hund med vovven. Hoppas också att vi får en fin augusti i alla fall.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

