Tankeväckande allsång

Vet inte vad den här skönheten heter, fotograferad i bloggväninnans trädgård för ett par veckor sedan.

Efter en lång dag med jobb vid datorn i går och ett möte på kvällskvisten var det skönt att sätta sig i soffan. Framför mig på bordet ligger dagboken där jag skriver ner ALLA tankar, särskilt dem som jag inte kan skriva ut på bloggen.

Jag kopplade av med tv och ett par glas vitt. Och Allsång på Skansen var SÅ bra den här gången. Med låtar som gick direkt in i hjärtat. Linnea Henriksson sjöng Lena Philipssons ”Ont, det gör ont men det går, det gör ont en stund på natten, men inget på dan … Jag har klarat mig rätt länge, jag börjar blir van, och alla omkring dom märker ingenting …
Precis så ÄR det ju 🙂

Prästkrage på min systers gård.

Och så tolkade Mando Diao ”Håll mitt hjärta” så fint.
När Arja Saijonmaa sedan sjöng ”Jag vill tacka livet” tänkte jag att det är en av de sånger jag önskar man sjöng på min begravning. Vackra sånger som jag önskar sjungs då jag välsignas till sista vilan har jag faktiskt börjat skriva upp. Tycker inte det känns groteskt utan väldigt praktiskt, alla ska vi ju dö nån gång.

18 reaktioner på ”Tankeväckande allsång

  1. Fina låtar,fina texter. Inget fel att planera sista vilan,sånt ha vi pratat om många gånger redan under mina 30år,det hör livet till hur man än skulle vilja missa det…
    Och denna blomma är en akileija/akvileija😁💚
    Hugs!

  2. Där har du aklejan, det måste ha skett en sammanblandning! Jag gillar din stora klara bild på prästkragen. Jag vill tacka livet skulle min dotter sjungit för mig på min 50-årsdag, men hon var så hes att det inte gick, vi fick lyssna på en inspelad version istället. Det är bra att veta vad folk tycker om för låtar när man ska välja musik till en begravning, så det är inte alls konstigt att skriva upp det. Jag frågade min mor, förresten, hur hon ville ha sin begravning och hon svarade: ”Mycket blommor!” Det fick hon.

    1. Ja, jag tycker som du att man borde / ska tala om döden och hur man vill ha sin begravning.
      Jag skriver ner det i mina dagböcker, och försöker prata om det också – men alla klarar inte av diskussion kring döden. Ändå SKA vi alla dö en dag.
      Det var ju fint att du fick höra Jag vill tacka livet på band fastän det hade varit extra fint att höra dotterns sång ❤
      Och fint att önskemålet om blommorna uppfylldes!

      1. Du eller din väninnan har alltså förväxlat namnen/bilderna på blommorna du tog hos henne. Det som du trodde var akleja var ju vallört och den här är aklejan, haha.

  3. Jag missade allsången, men ska försöka se den någon annan gång. Min syster o svåger är här och då prioriterar jag dem före tv:n.
    Kram, Ingrid

    1. Nä, men usch då – det vill jag inte ens läsa! 😀
      Jag tycker det var så fint med känslosamma sånger och en hyllning till Finland 100 år.
      (ska kolla länken lite senare i alla fall…)

  4. Tycker det är viktigt att skriva upp sina önskemål angående begravningen. Min man fick det exakt så som han ville ha det och det känns så bra för mig.
    Där var ju aklejan 😀 Kul! Ha det gott och kram!

Kommentera

