Att älta saker är inte enbart negativt

… men visst har ordet älta en negativ klang. Sidan synonymer.se ger följande alternativa ord till älta:
1. knåda, blanda, bearbeta, massera
2. ideligen diskutera, tjata (om), tugga om, idissla, upprepa, mala, traggla

Livet är som en rosenbuske. Det har vissa törnen men livet bjuder också på vackra blommor och dofter.

För mig har det varit, och är förstås fortsättningsvis, guld värt att få älta saker. Det må vara vad som helst som hänt, men särskilt tråkiga händelser behöver bearbetas.

Då man har vänner som orkar lyssna, som gärna deltar i diskussionen på ett uppbyggande sätt, som stöder och ger råd, som inte ser ner på en och säger gaska upp tig, ta dig i kragen, nu slutar vi prata om det där tråkiga… då kan man vända tråkiga händelser till erfarenheter som ger styrka.

Med vännerna handlar det om att ge och ta. De har också gått igenom något svårt, eller berörs av det svåra jag har varit med om. Då hjälper samtalen alla parter.

Det är så viktigt, så helande att få prata, prata, prata.

Om jag tar min skilsmässa som ett exempel kan jag i dag skratta åt en hel massa av saker som skedde i samband med den. Jag skrattar åt mina egna reaktioner. En gång ville jag tvätta sätet i bilen efter att maken och hans på den tiden nya kvinna hade i åkt i den. Jag rusade iväg med tvättmedlet i högsta hugg och maken hojtade efter mig att jag inte skulle förstöra lädersätet i bilen men det sket jag ju i 😀

En annan gång exploderade annars så lugna, beskedliga, behärskade jag och rev sönder en flyttlåda eller slog maken med en disktrasa 😀 Och jag minns hur terapeuten sa, låt allt komma ut bara, du har visat alldeles för lite ilska i livet, gubben din klarar det nog.

Jag skrattar till och med i dag åt situationer som var hemska precis då de inträffade. Då jag blev utskälld på offentlig plats, då jag hotats osv.

Och allt det här är möjligt tack vare att jag fått älta alla saker upp och ner tusentals gånger, under gråt och skratt med goda vänner.
Så för min del har ordet älta en positiv klang. Synonymen för ordet i detta fall är BEARBETA 🙂

22 reaktioner på ”Att älta saker är inte enbart negativt

  1. Jag ser stor skillnad på att bearbeta och att älta. Älta för mig är när man fastnat i ett felaktigt tankemönster och inte kan ta till sig nya intryck eller att ändra tankar. Man kör bara samma gamla tänk om och om igen. Skulle jag bli sån hoppas jag att mina vänner ber mig kamma mig och skaffa hjälp.

  2. Två av mina favoritblommor vackert fotograferat.
    Onekligen blir jag nyfiken vad som tynger dig nu.
    Och älta och prata om saker som är jobbigt är ju medicin. Man ska dosera det i rätt mängd och rätt som det är orkar man inte berätta en endaste gång till. 😍🌺

    1. Det är inget som tynger just nu 🙂
      Jag började bara tänka på det här när jag med en väninna häromdagen talade om våra skilsmässor.
      Vi har talat om mycket kring dem år ut och år in, någon skulle kanske säga att vi ältar – men det gör SÅ gott fortfarande att få tala om allt som hänt 🙂

  3. Du har förstås helt rätt och eftersom du har beskrivit det så bra har jag ingenting att komma med idag.
    Har förresten en gång tappat humöret helt och sparkat ett hål i en korgmöbel 😀 Kändes bra och som en ventil…….

  4. Jo, ett bra ämne.
    Finns de som ältar och aldrig glömmer eller kan gå vidare.
    Finns de som ältar och bearbetar och början på ny kula.
    Kram

  5. Så är det förstås … vi har olika syn på ord och hur de ska tolkas. För mig är ordet älta lite negativt vid första tanken, men när jag läser ditt inlägg inser jag att det inte alls behöver tolkas så… utan istället i en mer positiv anda.
    Känns bra att du nu i efterhand kan skratta åt det som då det hände var så outhärdligt och svårt … och skönt att du verkar må bra med ditt nuvarande liv.
    Kram ♥

    1. Tack för att du är min vän här, du ger mig kloka insikter, och jag är glad om jag kan ge något tillbaka.
      För visst är det så, att myntet alltid har två sidor, att man kan se på saker från olika håll, tolka ord och människor m.m. på flera sätt.
      Steg för steg återhämtar jag mig efter en av de svåraste upplevelserna i livet, skilsmässan. Jag fixar det!
      Kram ❤

  6. Ja, Carita. Tänk om man vore perfekt. Jag ler stort åt ditt inlägg, både med skoj och allvar.
    Ämnet är jätteintressant, samt rullar igång tankar.
    Bearbetning är en medvetandegörande process, som kan kräva lite ältande.
    Skrattar gott åt dina anekdoter, med lädertvätt, samt misshandel med disktrasa. Du är i gott sällskap.. Härligt att du delar med dig.
    kramisar.

    1. Tusen tack min vän! Jag kände på mig att det var dags att skriva det där nu, för jag har ju skrattat åt DET och mycket annat, många gånger.
      Då jag var som argast grät jag ju, men idag är jag befriad från ilskan.
      Och vi är MÅNGA som känner så här – tänk om fler kunde dela med sig 🙂
      Kram min vän ❤

  7. Skilsmässa är precis en av de svårare sakerna i livet, och det tar tid att komma igenom. Lång tid. Då kan bearbetning upplevas som ältande. Sen kan det ju bli negativa mönster, det är ju såklart obra, men en helt annan sak.

    1. Ja, klart att negativt mönster inte är bra – t.ex. känner jag personer som är glada för andra motgångar, många år efter att de själva drabbats av nåt liknande.
      DE personerna har ju inte kommit över nåt, inte förlåtit nåt… det kallar jag negativt mönster.
      Men att prata öppet, gråta om så känns – det är att bearbeta.
      Kram!

  8. Jag har gått och funderat lite på älta sen jag såg inlägget. Det ordet har nog en negativ klang men om man i ältandet lägger in bearbetandet så är det ett behövligt stadium som jag tror att man inte bör hoppa över. Ta degen som jämförelse, man knådar, bearbetar degen tills den släpper bunken. Man ältar/bearbetar händelsen tills man kan släppa den och påbörja utkavlandet av ett nytt liv.

Kommentera

