Äntligen blev det av!

Att jag beställde en resa till mig själv. Jag ska åka till en liten byn och bo på ett litet familjehotell på en ö i Grekland.

Det var ett stort beslut för mig, en tanke som jag haft länge men som jag av olika orsaker alltid skjutit upp. Jag hade tänkt att jag kanske kunde få en kompis med på resan.

Men det har visat sig vara svårt att få tidtabeller att passa. Jag kan på grund av mina arbetsuppdrag inte åka bort för en längre tid då de flesta andra semestrar, alltså under juni-juli-augusti. Och efter det är de flesta av mina vänner på jobb.

För två år sedan skulle jag åka med Hurtigruten, ensam. Jag såg fram emot det, men så inhiberades resan för att några resenärer insjuknat och nya kunder hittades inte i all hast för den ganska värdefulla turen.

Hoppas min utsikt blir ungefär så här. Foto: Tui.fi

För ett drygt år sedan, då jag sade upp mig från fastanställningen och blev företagare, hade jag besparingar på banken. Pengarna skulle utgöra en trygghet om jag inte fick nya jobb.

Nu ett år senare har jag nästan samma summa kvar. Jag har hankat mig fram, kunnat betala varenda faktura jag fått.

Så därför tänkte jag… vad går jag och väntar på?
Jag gör ju mig inte av med alla besparingar om jag åker i väg.

Ni ska få ta del av mina tankar inför resan, under och efter den. För jag hoppas att det här blir en resa som ger mig många insikter.
Jag kommer säkert under den dryga månad som återstår till avfärden att hinna tänka allt från ”hur ska det gå, vad har jag gett in mig på” till ”äh, ingen fara, det här klarar jag galant”.

Livet och min lilla hemstad brukar kännas extra tomma dagarna efter att 15.000 gäster dragit bort från evenemanget Lovisa Historiska Hus. Man känner att hösten kommer krypande och det är lätt att bli modstulen.

Nu har jag nåt att se fram emot!

52 reaktioner på ”Äntligen blev det av!

  1. Super grej,min dröm har varit OM jag åker utomlands så vill jag bo så nära som befolkningen gör,för då får man väl den rätta känslan,den äkta maten och inte allt så turist-aktigt. Lycka till på resan,det blir säkert oförglömligt💚

    1. Tack min vän! Jag har rest mycket för, men mest med exet då – liftade i min ungdom ensam i Europa, så inte är jag skräckslagen inför detta – men klart att det blir en annorlunda upplevelse att åka på charter ensam 🙂

      1. Det brukar hända där jag varit på resor, eller dit jag ska åka… har massor av exempel på sånt allt från Israel till finanskrisen på Island! 😀

  2. *tummen upp* Carita! 😀 Bara att gratulera!
    Det kommer att bli supermysigt. Du rår dig själv. Man MÅSTE inte ha en kompis med sig, även om det i sig är kul.
    Jag har gjort bådadera. Vet vad jag klarar själv. Allting har för- och nackdelar.
    Sen är det lättare att komma i samspråk med andra, om man är själv, lika gärna som att man kan bli femte hjulet.
    Skyltsöndagskram ❤

    1. Tack min vän! Det känns spännande.
      Det enda jag tror ensamresenärer fasar för är att bli sjuka, men jag vill inte tänka negativt och bara sitta och vänta på den dag som kanske aldrig kommer – att samma datum som passar för mig skulle passa en kompis.
      Kram!

      1. September är en bra månad här, med många djur, som fått ungar. September är ungefär, som augusti var förut, och så föddes ju jag i september.
        Svante

  3. Vilken höst? Du målar med lite för bred pensel. 😩
    Hja att resa ensam, eller utan sällskap för man reser ju inte ensam flyget är ju full av folk. Även om jag kan tycka att hälften hade räckt så att jag kunde få lite mer space. 😂😂😂 Jag är så egoistisk.
    Jag har också svårt för att gå resesällskap. Och nu har jag vant mig. Lika bra det, då jag dricker inte alkohol och det ställer till gör många och även för mig få jag kan bli något korthuggen och elak när andra börjar bli påverkade.
    Nåväl. Det funkar bra för det mesta, förutom på i kvällar. Då rör jag mig verkligen inte så gärna ute, och inte heller sätter jag mig själv ensam i en restaurang eller nån Pub/kafé.
    Allt annat fungerar toppen. Jag är extremt morgonmänniska på semester. Äter tidig frukost och njuter av att det är få i frukostrummet och uppleva stället innan turisterna vaknar och trängs överallt. Jag gillar att gå dit jag vill och NÄR jag vill och inte jämka med nån annan som har en hel annan rytm och bara vill sova dagarna i ända eller nåt sånt.
    Jag tror att du kommer uppleva friheten och trivas bra. Ser framemot dina reportage från Grekland. Kanske kan du göra nåt för din tidning också. 😀
    Kram!

    1. Ja, det finns fördelar och nackdelar med det mesta. Jag tror också jag undviker att gå ut ensam om kvällarna – jag får se – tar dagarna som de kommer. Jag hoppas hotellet ser ut som på bilden och att balkongen har havsutsikt såsom jag antog att det skulle vara. Tänkte blogga från resan och om allt inte motsvarar förväntningarna är det ju inte bra för TUI, resebolaget 😀
      Ja, alltså jag reser denna höst, i början av september!

      1. Verkligen en härlig tidpunkt. Hoppas att du får ett rum som du trivs med. Man hör ju ofta att man blir lurad av bilderna. Så därför är det bra att kolla vad dom står i bekräftelsen gör beskrivning. Om det står havsutsikt och balkong.

      2. Bland ”recensionerna” av andra resenärer var det någon som skrev, ”hoppas ni inte får rum 30”, det är en betongbunker.
        Så nu fasar jag för det 😀
        Men om nåt är skit, om det inte motsvarar beställningen, skriver jag det på min blogg.
        Om allt är toppen skriver jag det också förstås.

      3. Ja, eller det behöver inte vara stort, men balkong måste finnas, den har jag betalat för, gärna med utsikt mot havet, – och det borde finnas gratis wifi – jag ska ju inte häcka inne och blogga HELATIDEN :-)… men tänkte ha en viss kontakt utåt ändå.

      4. Jag ser ingenstans att jag har bokat med havsutsikt… de rummen kanske var slut?
        Balkong har jag men den kanske ligger mot en bakgård eller en gata… få se 🙂

  4. Grattis till det beslutet!!! Underbart att ha någonting att se framemot. Dessutom är det betydligt roligare att resa bort när det är ”lågsäsong”, mindre turister och färre turistfällor. Mindre hett också.

    Å varför tror du inte att du vill gå ut på kvällarna? Du är ju faktiskt resvan och vuxen!!!
    Å en blogg betyder makt! Så om du inte är nöjd med resan/hotellet så lär tui få veta det. Charterbolag har ofta robotar för att kolla bloggar.

    1. Lite vad jag tänkte… att klart jag ska skriva om rum och annat inte motsvarar det jag beställde! Vi får inte låta dem komma för lätt undan då vi ändå betalar mycket – det här fullt pris, ingen sista minuten grej 🙂
      Det där med att inte gå ut ensam om kvällarna hänger ihop med en rädsla för kidnappning… barnsligt tänkt kanske… men i dagens läge, med sömnmedel i drinkar osv.
      LITE försiktig ska man vara 🙂

  5. Så härligt! Du kommer få det underbart där, och vem vet … en grekisk gud kanske är runt hörnan. 😉

  6. Du är sååå underbar! När mitt 5:e barn blivit vuxet (om 5 år) ska jag också ge mig iväg själv. Innan dess en resa till Spanien med hela min stora brötiga familj. Vilken ö har du valt?

  7. Det var ett bra och roligt beslut. Det är möjligt att du träffar den där grekiska guden men man kanske får helt nya vänner som inte heller vore så dumt. Kan inte tänka mig att du är den enda människan som reser ensam dit.
    Kommer att bli spännande vad du har att berätta sedan.

    1. Visst känns det skönt att beslutet nu är fattat – jag behöver komma bort lite.
      Träffar säkert många fina människor, men ärligt sagt är jag inte ute efter att hitta en grekisk gud 😀

      1. Om jag kommer så långt som iväg på resan, alltså överlever juli-augusti – då får du alldeles säkert läsa om resan och se bilder från den 🙂

  8. Härligt! Bra beslut – det är du absolut värd! Var osäker på om jag kommenterade igår, så därför dröjde det lite – ville se om jag gjort det eller om jag bara tänkte – och så var det nog 🙂
    Är såå glad att du tog beslutet!
    Kram

    1. Ja, det känns bra nu – och jag som var beredd på att åka ensam fick plötsligt en väninna med!
      Vi kan göra saker på egen hand men vi har heller inga större krav än att få sola, bada, läsa, äta gott och dricka vin.
      Inga långpromenader i hettan, inga museer – kanske lite shopping 🙂
      Kram!

Kommentera

