Disciplin

… förknippas kanske ofta med matvanor, motion osv. Att man är disciplinerad nog att avstå, hålla igen.
Sånt har jag slutat med 🙂

Jag äter god rabarberpaj då jag vill.

Min disciplin handlar om att hålla deadlines, sådant som jag lovat i jobbväg. Dessutom vill jag göra det med god marginal om det går.

Därför handlar disciplin för mig också om att inte ta på mig för mycket jobb. Då spricker ju tidtabellerna, jag hinner inte med allt jag tänkt och kanske ville hinna med – livet blir stressigt.

I morse gjorde jag två översättningsuppdrag och skrev en artikel. Jobbar som bäst mellan 9 och 12. Undantagsvis skrev jag också en artikel på 3500 tecken på eftermiddagen. Klarade det på en timme.
Det handlade om att ha disciplin… om att förstå att inget blir bättre om jag lämnar texten till i morgon. För i morgon vill jag jobba bara halva dagen.

Ett av naturens vackra konstverk, en klematis. Snygg frisyr, liksom!

 

12 reaktioner på ”Disciplin

  1. När man jobbar som du gör är det nog ett måste att göra det på ett disciplinerat sätt.
    Klematisfrisyrer är helt underbara. De gillar jag mycket. Idag på eftermiddagen tittade jag på exakt samma utblommade klematisblomma 😀

    1. Jag vågade inte skriva att den var utblommad – gissade det 🙂
      Ägaren på gården visade att där var frön, osv.
      Men jag var skraj att nån blomsterkännare skulle komma och säga ”den är inte utblommad, det där är inga frön” osv. 😀 Hahaaa!

  2. Gillar inte heller att skjuta upp saker till nästa dag, utan försöker alltid få allt gjort, så att jag ar ett ”rent bord” dagen efter. Känns betydligt bättre än att samla på sig uppgifter tycker jag.

  3. Absolut jätteviktigt att inte åta sig för mycket! Det är lätt att vilja mer än man kan klara och det kan vara svårt att säga nej – så nog måste man ha disciplin allt!
    Ha det gott!
    Kram

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

