Någon hade tänkt slänga den här

… men jag rensade bort de vissna blommorna och fortsatte vattna den.

Växten är en våreld, även hösteld kallad – tror jag.

Tack för att jag fick leva ett tag till, hör jag blomman säga 🙂

Jag har ytterligare en sådan växt i köket, den är över ett år gammal och endast bladen är gröna men mycket frodiga. För nån vecka sedan kom där EN blomma, men bra så! Växterna är ju fina också fastän de inte har blommor.

Följande bild är lite suddig men den visar att växten som någon hade tänkt slänga nu har en massa knoppar ❤

Hej, här kommer vi!

14 reaktioner på ”Någon hade tänkt slänga den här

  1. Så länge det finns liv … och så är det verkligen med dessa blommor! Jag har ett par som verkligen såg mer än halvdöda ut … la dem i blöt ett dygn, ställde dem lite i skymundan och nu är det en blomma på den ena och bägge ser friska ut 🙂
    Kram

  2. Visst känns det fint att rädda växter,
    Jag har upplevt flera gånger att just sådana halvdöda kasserade växter fullkomligt exploderar i nya blad och i vissa fall blommor när man börjar sköta om dom…
    Jag har en bekant som slänger blommor när hon tröttnat på dom och köper nya, jag skulle aldrig kunna slänga en levande växt….

      1. Jag räddade en November kaktus den var brun och bara hängde rakt ner det tog en vecka för den att suga i sig och dricka tillräckligt med vatten för att resa sig igen idag är den en av min finaste kaktusar.. och den får stora fina röda blommor 😀

      2. Japp den är med i mitt senaste album på FB den har som sagt röda blommor har två rosa och en aprikos också.. Ha en fin dag nu så hörs vi..

  3. Så bra att du lyckades rädda blomman. Jag har sådana ibland, men tycker att de är svåra att få att blomma om, så för mig blir de mest en slitochslängblomma.
    Kram, Ingrid

    1. Ja, de är nog svåra att få att blomma om. Den här kom in i sommarens andra blomning.
      Nästa vår kanske det kommer en blomma eller två, men vackra är de som bara gröna också!
      Kram!

  4. Juste, de heter kalanchoe och mina har blommat om flera gånger. Förr köpte jag alltid de sista sommarblommor till halva priset men halvdöd. Först fick de dricker ordentligt, sedan ny jord och vips……… började alla växa och blomma igen. Roligt att du rädda den. Det hade jag också gjort.
    Kram!

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

