WAU! En orm!

När jag var barn fick  jag i bokhandeln välja min favoritbok. Jag minns inte så mycket om urvalet, men boken jag slutligen valde väckte ändå förvåning och / eller förskräckelse hos dem som var med mig. För jag ville ha en bok med bilder på ormar och andra kräldjur.

Jag har alltid gillat ormar. Även om jag som barn dödade en under min träsko då en väninna skrek i högan sky. Hon var hysterisk, och troligen även hysteriskt lycklig då jag hade dödat ”hemskheten” … själv hade jag dåligt samvete långt efteråt för att jag hade haft ihjäl denna underbara ringlande sak.

Härliga lilla orm ❤

Jag har inte sett ormar på många år, men IDAG fick jag chansen. Jag smög så försiktigt jag kunde till platsen och hann få fyra, fem bilder av den lilla söta ormen.

Hej då fina orm, simma i frid och fred!

Själv hade jag doppat mig i viken en stund tidigare. Undrade hur jag skulle ha reagerat om ormen hade simmat emot mig 🙂
Men jag tror att ormar är mer rädda för människor än vi för dem.

Vinterpälsen kastad! Gissar att vattnet var +16 grader…
Mattvätt hör finska sommaren till.
Härligt soligt väder hela dagen, med uppfriskande bris och sedan vackert solregn.

29 reaktioner på ”WAU! En orm!

  1. En hel del forskning talar för att människan har en nedärvd skräck för ormar, vilket ju kan förklara det obehag många känner inför dem. Jag har så sällan träffat på några men en gång strax efter ankomsten till en liten kroatisk ö mötte jag en illgrön orm och plötsligt kändes det inte lika lockande att ligga och sola där så jag vände tillbaka med nästa båt 😉
    Kram!

  2. Jag är vettskrämd för ormar så nej, jag tycker inte att de är fina. Mattvätten känner jag igen från Helsingfors. Det verkar vara en typisk finsk tradition. Roligt!
    Å att kasta sig i 16-gradigt vatten gör nog bara riktiga vikingar. Å du är bevisligen en sådan;-)

    1. Jag kastade mig inte i vattnet för där var så pass grunt. Men kallt vatten räds jag inte, det är uppiggande 🙂
      Jo, det är rätt vanligt med mattvätt i Finland, numera på platser avsedda för det – man ska inte ”övergöda” havet och sjöarna.

  3. Just ormar tillhör inte mina favoritdjur direkt. I synnerhet inte de som är vid mitt bad. Fast fina foton fick du till, det erkänner jag. 🙂

  4. Jag gillar också ormar. Eller gilla och gilla, men får inte obehag. Värre då med spindlar.
    Däremot är jag ingen vattenmänniska. Sitter hellre intill än i. 😀
    Härlig sed med att tvätta mattorna. Gör man det i sjön?

  5. Ormar är vackra! de flyttar sig nog från vår väg om de kan och inte är för slöa när vi kommer och går. 🙂

    Mattvätt alltså 🙂
    Hälsningar från soliga häret. 🙂

  6. Vilken tur att du fick så fina bilder på ormen. När jag bodde i Nigeria var det ett måste att stampa genom trädgården innan hund och barnen fick gå ut. Ormar vill inte ha med oss att göra, egentligen 😀

      1. Ja, där fanns ormar som man inte ska leka med. Har bott i Nigeria och i Egypten och hamnade till sist i Sverige. Livet kastar en hit och dit om man inte passar sig 😀

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

