Allt fler bröd…

… ser ut på det här sättet numera.
Ett nytt bantningstips?

Inte mycket att breda smör på.

Man kanske inte ska klaga då det finns folk i världen som inte får bröd alls.
Och bröd anses ju så ohälsosamt.

Vilket osökt får min att tänka på allt som anses ohälsosamt i dag… grrr! Vi får ju inte äta nånting. Helst ska vi inte dricka något heller. Bara svälta och törsta och dö. Det blir billigast så.

Förlåt mig ironin och sarkasmen, men det här för mig också in på en fråga man ofta stöter på i enkäter, och även i dejtingsammanhang.

Alkoholanvändning. Svar: Aldrig, sällan eller regelbunden.
Aldrig, det är ju ett svar klart som korvspad.
Men sällan. Är det 1–2 gånger i året eller 1–2 gånger i veckan? Och vilka mängder talar vi om?
Jag brukar svara REGELBUNDEN, för jag tycker det är ärligast så. Sedan får de som vill veta mer ta reda på. Betyder det varje dag eller 1–2 gånger i veckan. Allt är så relativt. Även mängderna.

Hahaa! Tänk att denna ilska kunde utlösas av några håliga brödskivor 😀
Jag tror att jag åter kan börja kalla mig ”arga tanten”!

58 reaktioner på ”Allt fler bröd…

    1. Hahaaa – tack för den Maria – jag blir så glad när jag läser vad folk kommenterar här.
      Jag gör det stora på toaletten superofta – om morgnarna… om nån vill veta 😀
      Kram!

      1. Om jag inte tänkte på mitt​ etiska val att inte äta djur så skulle jag äta vitt bröd med lördagskorv, smör och aromat till frukost, lunch och middag 5 dagar i veckan 😀

      2. Ja, vi gör ju alla våra val av olika orsaker och bra så.
        Jag vet vad som anses vara hälsosamt och vad som inte är det, men men… den där karaktären… 🙂
        Och tanken på att jag ändå levt 55 år, och vill kunna äta och dricka sånt som är gott.

  1. Hahaha så där ser fiiint bageribröd ut, vem sjutton vill betala för luft och dessutom bre smör på tummen eller skärbrädan? Folk och bagare tycker det är något slags bevis för hur duktig bagaren är, vilket larv. Jag frågar alltid om det är ett bröd med bara hål i innan jag köper från bageri. Detta är en sak som retar mig, men det har man inget för om vissa får för sig att något är fint, så är det så. Hahaha!

    1. Tack! Ja vet du, plötsligt blev jag så arg att jag skrev det där på fem minuter 🙂
      Nu skrattar jag åt alltsammans.
      Härliga blogglandia och härliga vänner jag har här.
      Kram ❤

  2. Den här typen av hål i bröd visar att brödet jäst naturligt o inte enligt konstgjord industriell snabbjäsning på typ 3 min eller vad det nu är som 90% av allt bröd i världen nu jäses på. Om du får ett bröd med olikstora hål kan du i stället tänka på att någon bemödat sig om att vänta på den naturliga jäsningsprocessen. Alltså bakat med kärlek o tålamod

    1. Jag har bakat mycket i mina dagar och jäst matbrödsdeg väldigt länge utan att bara ha luft i brödet. I så fall skulle allt långjäst oftast då surdeg bara innehålla luft vilket det inte gör.

  3. Där slog du huvudet på spiken – d.v.s. vad gäller bröd. Jag har länge köpt ett bröd som jag tycker är gott – men nu har det också blivit mer och mer ihåligt, så vårt förhållande är slut nu. Helst skulle jag köpa österbottniskt bröd från de hemknutarna, hålkakor – men sådana finns inte här. ditt andra ”ärende” påminner mig om paret som kom till äktenskapsrådgivningen och skulle fylla i en enkät om sitt sexliv. Mannen skrev ”sällan”, med motiveringen 1-2 gånger per vecka. Hustrun skrev ”synnerligen ofta” med samma förklaring…

  4. Är det ett surdegsbröd? Då kan de ju bli sådär…å bubblorna lär ju vara goda😉kanske det också är prat som kommer från det du sa man skall helst inte äta någonting…ena veckan är mjölk livsviktigt andra dagen får man en snabbare död om man dricker…arg…låt oss alla vara regelbundna på eget sätt👍

    1. Jag tror inte det är surdegsbröd, det var pain riche, patonkileipää, en lite mörkare variant från K-hallen.
      Och jo, ena dagen dör vi av ett, andra av nåt annat 🙂
      Måtta med allt.

  5. Hahaha! Brödskivorna ser ut som fötter alternativt schweizerostar.
    Skrattade gott åt ditt ”regelbundna” drickande. Håller helt med dig och delar dina tankar. I samband med läkar-/sjukhusbesök har jag dock lärt mig (den hårda vägen) att det är smartast att ”ljuga” och säger att man dricker 1-2 glas vin en till två gånger i veckan. Annars blir det ett himla liv och höjda pekfingrar och förmaningar och…
    Det är mitt liv och jag gör precis vad jag vill med det. Så det så;-)

    PS. Har också lagt upp ett inlägg till Glad måndag:-) DS.

    1. Kul att du är med i Glad måndag! Tackar för det!
      Ja, jag tror också det är bättre att säga att man tar 1-2 glas i veckan och inte medge nåt annat, för pekfingrar kommer nog då.
      Och jag tycker EXAKT som du – det är våra liv och vi vill njuta av dem 🙂

      1. Gissar att de fortfarande funderar, för jag har inte hört, eller sett något i skyltfönstren. Det är omkring ett år sedan jag kom med det förslaget.
        Svante

  6. Bröd hemma i Finland är så varierande och gott! Rågbröd, limpa, bland bröd, osv. Det finns runt bröd, avlångt, knäcke…! You name it!
    Bröd här i USA är tråkigt! Ett och samma hela tiden och garanterat inga hål som visar på bra jäsning.

  7. Det börjar komma lite variation på brödet, speciellt i en välsorterad mataffär, men tacka vet jag finländskt bröd!
    Och ja, bröd är ju fyllt med kolhydrater av den värsta sorten så man borde göra som med allt annat- äta det med måtta! 🤔😜

  8. Min pappa sa alltid att hålen beror på att lärlingen jagades genom brödet innan det hamnade i ugnen. Det är också en förklaring :p
    Jag bakar alltid själv (surdegsbröd) och kan också leva på bara bröd. Dricker regelbundet en gång i veckan (fre, lö eller sö) något gott med en vän.
    Skrattade gott när jag läste Märthas lilla berättelse om ”mannens sällan” och ”hustruns synnerligen ofta”. 😀

    1. Den där berättelsen med lärlingen som for genom brödet har jag också hört! Tack för att väckte minnet till liv 🙂
      Jag har inte bakat på ett tag nu, kunde faktiskt göra det den här vintern.
      Ja Märtha har humor! Hon är en före detta lärare till mig och hon har en egen blogg.

  9. Riktigt intressant diskussion kom igång ganska snabbt bland kommentarerna, kommenterat mycket och jämför i över 50 år svenskt (Sverige)bröd och äkta, gott, finskt bröd (skriver äkta o gott för det är det faktiskt , Hålen har kommit på senare år…vi KAN stå ut med dem men vist är det trevligare om hålen inte finns……

    hälsn fr grannen….

    1. Visst blev det en intressant diskussion! Tack grannen 🙂
      Hålen står vi ut med, de är rätt små problem om man ser till världen i stort. Men på vissa skivor fanns det inte mycket att äta 😀

  10. Nej sånt bröd vill jag inte ha😕 Vi använder alkohol regelbundet hemma hos oss. Vanligen en flaska gott vin som öppnas på fredag kväll och avslutas på söndag. Lagom för oss två

    1. Det där med regelbundet tror jag att tolkas SÅ olika 🙂
      Kul att få ta del av er version.
      Människor tål ju olika mängder också.
      För mig är en viktig referensram att människan inte dricker för att bli berusad, utan mer för att det är gott till nån bit mat t.ex.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

