Bilder från söndagslunk

Jag har sagt det förr, och säger det på nytt. Tycker att jag har tagit bilder av ALLT tänkbart i Lovisa under de åtta år min blogg funnits. Men, det betyder inte att jag ger mig. Det är en utmaning att försöka hitta nya vinklar, eller överhuvudtaget NÅT nytt. Årstiderna växlar ju tack och lov 😀

Kafé Runda Munken på Alexandersgatan.

Precis från den här vinkeln har jag såvitt jag minns inte visat Runda Munken förr.

Vår ståtliga kyrka.

Kyrkan har jag däremot fotograferat från alla tänkbara håll, har jag för mig. Första bilden jag tog i dag saknade människor, men sedan kom några ungdomar och då fick bilden mer liv 🙂

Här fanns en bank på gatunivå för många år sedan, därför kallar många fortfarande huset KOP (Kansallis Osake Pankki) – huset.

Ja, alltså jag rörde mig också på annat håll än på grannstråket Alexandersgatan, varifrån alla tre bilder är tagna 🙂 Men jag sparar några bilder i mitt arkiv för kommande inlägg.

20 reaktioner på ”Bilder från söndagslunk

  1. Det är så vackert i Lovisa och om det kommer en bild av samma motiv ett par gånger gör det absolut ingenting. Jag känner detsamma när jag går ut på mina rundor. Den där vyn har jag visat förut och den där och den där.
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram, Ingrid

    1. Tack för responsen, Ingrid! Visst är det som du säger – om jag ser samma bilder som du visat förr, så inte minns jag egentligen det, i alla fall inte alltid.
      Eftersom jag inte varit där du bor.
      Kram!

  2. Tänk att kyrkan är lika mäktig som när jag var barn! -Annars har ju allting en tendens att minska i storlek när man själv växer…Minns inte när jag senast varit inne i Lovisa kyrka. Förmodligen på någons begravning…mång många år sedan. Inget fotoväder hos mig, grått och regnigt.

  3. Hej!

    Fina foton av minnesvärda byggnader. Så bra, att du fick med ungdomarna, som extra färgklick, vilket ger den ofta fotograferade kyrkan ett definitivt lyft!

    Minns kemikalieboden, från tidiga 60-talet, då jag köpte min försts Arcansil maskara, ögonfrans-”tång”, eyeliner, nagellack, läppstift, ansiktskräm, puder m.m. där. Men också senare på 60-talet, då jag redan jobbade på Stockfors kontor i Bonga slott, fick jag ibland av VD:n i uppdrag att handla ett hårvatten i en fin blå flaska, där. Det var kanske ”Watzins Keratin” hårvatten med olja i, som var populärt på 50- och 60-talet? Det gjorde håret glansigt och lättkammat. Som vi minns, skulle man vara ”vattenkammad” förr…

    Också KOP-byggnaden ger mig nostalgiska minnen. Jag hade mitt första ”yrkesrelaterade sommarjobb” där 1965, efter första året i Handelsinstitutet.

    Vilken nostalgiresa du bjöd mej på!
    Varmt tack!
    Maj-Len

    1. Jag undrar när den affären försvann? Och om det finns foton från den?
      Jag minns inte vad jag köpte där, men att affären fanns kommer jag ihåg och jag har varit där inne.
      Vad roligt att jag kunde bjuda dig på en nostalgisk resa!
      Kram!

  4. Älskar kyrkan. Den ser bäst ut med en massa nakenhet runt om.
    Det första huset harven annorlunda tak. Intressant konstruktion. Jag gillar det. Och den tredje huset är också fint. Synd att banker försvinner även om jag förstår, men vad ska vi göra utan kontakter om fulmakten slår ut elektriciteten och man blir hungrig. Ska man plundra då?

    1. Vi har ännu några banker kvar i stan, invid torget alla tre. Men man kan inte längre gå in till dem som förut, öppna för kunder och kontantärenden bara vissa tider på dygnet, vissa dagar.
      Sorgligt.

  5. Alltså Café Runda Munken ligger nog i ett av de charmigaste och sötaste husen jag någonsin sett. Lite snett ser det ut som, vilket beror nog på det ovanliga taket. Vilket hus! Love it:-)

    1. Ja, det är ett riktigt gammalt hus och säkert snett på många sätt 🙂
      Långsmalt dessutom, med fyra rum om jag minns rätt, alla på rak led och några trappor upp för varje rum 🙂

  6. Fina byggnader och bra bilder.
    Jag känner igen mig, det med att fota flera gånger på samma motiv. Varje bild blir unik, för att ljuset varierar hela tiden och dels som du säger, olika årstider gör att motiven blir olika. Och när man lägger upp liknade bilder, så är innehållet av text olika också *ler* ❤

    1. Ja, och vi kanske ska komma ihåg att de som läser våra bloggar kanske inte läser alla inlägg 🙂
      Och då man är från annan stad, annat land, minns man inte de där byggnaderna exakt då man inte sett dem på riktigt, alltid kul att se andras bilder ändå.

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

