Glad måndag! 06-11-2017

Det är Gustav Adolfs dag i dag, och Svenska dagen i Finland. Inte en ledig dag (röd dag som svenskarna säger) men den firas på många håll i Finland ändå. Främst av finlandssvenskar, men visst är många finnar med på ett hörn också 🙂

Jag ska i dag bjuda på svamp!
Men eftersom jag inte plockar svamp och knappt känner igen andra än flugsvampen blir det en betongsvamp i stället. Jag hittade den utanför hamnhuset i Lovisa, och tycker det är kul att sådana här små pelare piggas upp i stället för att vara bara grå.

Jag blev lite extra inspirerad av Anki. På hennes blogg finns svampar ofta med!

Glad måndag!

Kajsalisa skriver om släktingar som blev glada 🙂
En vinterljusstake med kottar, mossa annat fint finns hos Anki.
Långpromenad med bästa vännen hos Tomtan.

23 reaktioner på ”Glad måndag! 06-11-2017

  1. Haha … ja nu blev jag riktigt glad! En måndag som startar med en härlig svamp – en ny vecka i mörka november kan knappast börja bättre! Stort tack Carita!
    Kram

  2. Veckan kunde börja bättre, feber ont i halsen, ont i huvudet täppt i näsan. 😦
    Söt svampstol och för övrigt är ju svamp rå himla gott. men jag har aldrig kommit fram till egentligen vad som är gott med dem.
    Kram!

    1. Vissa svampar gillar även jag! Men den där flugsvampen ska man ju helst inte äta 🙂
      Usch så tråkigt med förkylning för dig, den kan vara seg, för mig höll den på 1,5 vecka och nu ännu tre veckor senare har jag torrhosta men inte feber och nästan inget slem.
      Krya-på-dig-kram!

  3. Den svampen blev Anki riktigt glad över ser jag. Förstår det:-) Jag gillar den också, alla färgklickar är välkomna, speciellt under hösten och vintern.
    Gustav Adolfs dag ”firas” ju här med speciella bakelser som heter just Gustav Adolfs bakelse;-)

  4. Visst har dte varit en glad måndag! På flera sätt! Strålande sol och en del annat. Och att det är Gustaf Adolf dagen har nog nästan gått mig förbi. Han var ju tämligen krigisk av sig. Maken är ålänning, så jag visste att dagen firas även i Finland. Här tor jag inte den firas mer än med ”Gustav Adolf” bakelser.
    Glad blir jag av att titta in till dig och även se en pigg flugsvamp.

    1. Ja, vi firar nog mer i Svenskfinland än ni i Sverige – egentligen GA:s dödsdag 😀
      Vilket känns smått tragikomiskt… att fira det att nån dött – vi hoppas svenskan överlever i Finland dock!

  5. Alltså jag håller med dig. Mera färg på betongpelare och liknande! Det piggar upp och de syns bättre. Gillar betongflugsvampen skarpt. Måndagen är strax ett minne blott men den var helt ok 😀

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

