Grått och blött…

… har det varit i dag. Finlands flagga hänger slak längs flaggstängerna.
Den är hissad Svenska dagen till ära, men då det inte blåser utan bara regnar stilla så är det knappt man ser de där flaggorna.

Men som sagt, ingen blåst och det har varit varmt också. Så vi får glädjas över det. Ingen halka heller.

Och så har jag ”köpt jobb till Finland”, eller mer fritt översatt ”gett arbete åt finländare” genom att köpa inhemska värmeljus. Lite dyrare än de jag hittade på Tokmanni för nån vecka sedan. Men jag tror att de här brinner jämnare, för de där billigare har sannerligen brunnit dåligt och ojämnt. Ofta har kanter av stearin funnits kvar då ljuset bara brunnit ner i mitten.

Det verkar vara skillnad på ljus och ljus.

12 reaktioner på ”Grått och blött…

  1. Det är stor skillnad! Numera köper jag bara värmeljus med 100% stearin – det var länge sedan jag slutade köpta vanliga ljus med parafin. Riktiga stearinljus (oavsett sort) brinner lugnare, sotar sällan övht och det brinner längre.

  2. Då har vi ”bytt” väder du och jag;-) Medan du hade soligt väder igår hade vi grått, blött och 11 grader. Idag var det soligt och sju grader. Jag tackar:-) Har bloggat om det till ”Glad måndag”.

    Brukar alltid säga att man får vad man betalar för, och det stämmer ofta, även för dina värmeljus. Hoppas du är mera nöjd med de finska ljusen.

  3. Fr.o.m. förra året så köper jag numera endast värmeljus av 100% stearin, eftersom jag läste att det är bäst för vår hälsa.
    Det blir ju rätt mycket värmeljus som tänds, i perioder – och de som är av blandmaterial avger tydligen dåliga ämnen i inomhusluften. Man vädrar ju inte riktigt lika mycket över höst/vinter som på sommaren.
    Sen om man ska bry sig om allt som skrivs, det är en annan sak. 😉

Tacksam för kommentarer - ha en bra dag!

