Sinnesro, stunder för avkoppling – JULKLAPP

… som jag behöver då och då, varje dag – tror jag att den här julklappen kommer att ge.
(insåg att Sanna också i år har bildutmaningar, härligt! … så jag satte den här in som årets första, ordet är JULKLAPP för vecka 1)

Någon kanske skulle tycka tvärtom, att personen tappar nerverna med pussel 😀
Mitt lugna och metodiska arbete inleddes i dag med att jag gjorde plats för pusslet på en glasskiva som jag vid behov kan flytta åt sidan om bordet behövs till andra ändamål. Snart ska jag sortera bitarna, så att de alla har rätt sida uppåt och att kantbitarna finns på separat plats. Ordning och reda 😀

När pusslet är klart ska det se ut så här!

Jag är för övrigt full av idéer, både vad gäller jobb men också blogginlägg. Därför kan det hända att jag vissa dagar lägger ut tre eller fyra. Men det kommer säkert tider då jag bara hinner med ett per dag, vilket under många års tid varit mitt mål.

En trevlig nyårshälsning fick jag från en vän i Sverige. De här orden kan jag ju också ha som motto 🙂

I min dagbok skrev jag i går bland annat:
2018 ❤ Jag ska bli starkare, känna och veta mitt värde, samtidigt som jag är ödmjuk mot livet. Jag ska öva ännu mer på att känna tacksamhet. Jag vill vara rättvis, och se till att jag inte utnyttjas för att jag i grund och botten vill alla väl.
Jag ska gå min egen väg såsom jag hittills gjort.

Jag ska ha ett bra liv, själv vara regissören i det. Lita på att allt ordnar sig.

49 reaktioner på ”Sinnesro, stunder för avkoppling – JULKLAPP

  1. Oj vilket pussel du har fått. Förr tyckte jag det var roligt men har inte tålamod idag. Dagboksanteckningen är väldigt bra skriven. Kunde varit jag som skrivit dessa har bestämt mej för att inte bli utnyttjad. Detta har varit ett gissel eftersom jag vill hjälpa alla och råkade ut för en som verkligen lyckades. Så nu tänker jag mera på mitt eget välbefinnande.
    2018 skall bli BRA

    1. Det är lätt att bli utnyttjad då man i grund och botten vill alla väl, kanske vara alla till lags, och det går ju inte.
      Så i många fall är det inte alls fel att tänka på sitt eget välbefinnande.
      2018 ska blir bra för oss – kram!

  2. Härligt med pussel, man måste koncentrera sig, och det som eventuellt ligger och skaver i bakhuvudet får vila ett tag. Löser numera mest på Jigidi på nätet. Din dagbok ser ut att vara din bästa vän. Ha det gott.

    1. Ja, dagboken heter Randi och har varit mig en trogen följeslagare, i glädje och sorg, sedan 1976!
      Kanske du också börjar pussla, – det är som du säger, man glömmer för ett tag sånt som eventuellt skaver.

  3. Det var evigheter sedan jag byggde ett pussel, jag blir lite sugen när jag ser det fina bygget du har framför dig. Orden i dagboken borde jag också ha som motto för 2018, det var klocka ord.

    1. Kanske du skaffar dig ett pussel, det här med 1000 bitar känns lagom, blir 68 x 48 cm.
      Kloka ord kan vi inte få för många av, roligt att snappa upp sådana och dela med sig.

  4. Det blir inte mycket pusslandet nu utöver de som barnbarnet lägger. Jag tror att du har rätt i att det är lugnande.
    Hoppas att 2018 kommer att motsvara dina förväntningar!

  5. Det pusslet lär nog hålla dig sysselsatt ett bra tag framöver:-)
    Å visst är det kul att Sanna fortsätter med utmaningen, som i år är svårare än 2017 tycker jag. Bra, då har vi en utmaning i dubbel bemärkselse.

    1. Riktigt kul med Sannas utmaning, ja – tyckte inte den verkade extra svår, men beror på hur man ser på den.
      Där var många ord som kan betyda fler saker, och det är alltid kul!

    1. Ja, det lär finnas sådana som man kan rulla ihop!
      Men då jag inte vill ha ”onödiga” prylar så får det duga så här. Vad jag gör med pusslet då det är klart vet jag ännu inte.
      Kanske lackar och ger bort? Får se!

  6. Härligt med puzzel! Jag vill ha en puzzelmatta så jag kan rulla ihop och lägga undan puzzlet. Annars lär Findus se till att matte får leta bitar i hela lägenheten 😄
    Önskar dig ett bra 2018 – gillar din målsättning för året 👍

  7. Det var en evighet sedan att jag pusslade. Min pappa älskade det. Kan gott tänka mig att det är lugnande. Man får koncentrera sig helt på det man gör.
    Kloka ord på första sidan i dagboken 2018! Kram!

    1. Kanske det blir ett pussel för dig då också snart – finns ju både små och stora.
      Hoppas vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder och kloka ord även under 2018 – kramar!

  8. Jag köpte ett pussel till mig själv i fjol men har ännu inte öppnat det. Till dottern gav jag ett i julklapp i år med förhoppningen att hon ska finna det avkopplande. Risken finns att hon blir stressad i stället.
    Önskar dig ett fantastiskt fint nytt år!
    Kramar i mängd

  9. Vad roligt med pussel! Något som jag helt kommit av mig med. Och känne rnu nr jag såg ditt stt jag saknar det. Lycka till för många bitar var det.

    Vad roligt att du har många idéer med blogginlägg! Jag har som mål ett inlägg per dag och det får stanna där.

    De kloka orden tar jag genast till mig och med mig vidare in i 2018. Väldigt viktiga!

  10. Pussel är pyssel som kräver koncentration och tålamod. Jag saknar bägge. Beundrar dem som orkar sitta o glo när ingen bit passar, hihi. Däremot målar jag, tavlor som blir ungefär som ditt färdiga pussel, det är jättepilligt o jag får använda förstoringsglas mellan varven, men den typen av syssla passar mig bättre. Nackdel: hela köksbordet är belamrat,..,,lika illa som med pussel!

    1. Alla har vi våra intressen 😀
      Det går sakta men säkert med pusslet.
      Jag målade också en tid, men tyckte det blev för kladdigt. Kanske ändå något jag återgår till en annan gång 😀

  11. Bra det där att vara den som regisserar sitt eget liv.
    Även om det inte alltid går som man tänkt…
    Pussel är väl bland det bästa man kan ägna sig åt.
    Total avkoppling. Saknar bord just nu men klurar på det.
    Går ju bra att lägga pussel under icke jultid också 🙂

  12. Godt sagt. ! Slik ønsker eg også å tenke….
    lukke til med puzlespillet. Det blir mange gode stunder mens
    du puzlar.
    Godt nytt år frå Anne-Mari

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.