Fem en fredag, GOOGLE

Bloggaren elisamatilda som håller i trådarna för den här utmaningen medgav att hon var sent ute med frågorna i går. Så därför kommer också svaret en dag för sent 😀

Vilken hushållssyssla tycker du allra minst om?
– Jag tycker inte alls om att tvätta golv eller fönster så ett städföretag sköter det. Sedan har jag frågat mig själv varför det känns så jobbigt att tömma diskmaskinen… Jag försöker tänka att jag ska vara glad som KAN göra det, att jag inte har något funktionshinder som gör vardagssysslor jobbiga.

Vilket kollektivmedel använder du helst inte?
– Kommer inte på något som jag skulle undvika. Men om en tunnelbana är knökfull både på perrong i själva tåget skulle det kännas riskabelt. Dels kunde nån knuffas ner på spåret, dels finns ju terrorrisken.

Vad är ett ljud du älskar?
– Porlande vatten i bäckar och fontäner.
Eller som en kuriositet – brandsirenen som vi innebandysupporters låter ljuda då vårt lag Lovisa Tor gör mål 🙂 (säsongen startar i dag)

Om du skulle måla en tavla av ett motiv du sett från veckan, vad skulle det vara?
– Jag har tittat på en del videoklipp från olika platser i Italien som jag ska besöka om drygt två veckor. Så det kunde bli en mur eller en trång gränd i en liten by.

Vad är något du lärt dig den här veckan?
– Hur jag ska gå till väga för att skapa ett eget konto som företagskund å tidningens vägnar hos Posten där jag ska beställa kuvert, slå fast tidningens utgivningsdagar med mera.
Och en ständig lärdom. Ha alltid ordentliga to-do-listor där du kan bocka av allt du får gjort av det som måste göras de närmaste dagarna.

26 reaktioner på ”Fem en fredag, GOOGLE

    1. Jag stryker aldrig kläder och manglar inga lakan 🙂
      Någon enstaka duk eller annat som bara måste styrkas för att kunna användas stryker jag, men det har inte hänt på över ett år.
      Brukar köpa sånt som inte behöver strykas 😀

      1. Jag har heller aldrig ägt en mangel, men minns att man manglade lakan i min barndom.
        Först för hand med nåt vevsystem och rullar, sedan kom den elektriska mangeln – i den har nog människor klämt fingrarna illa…

  1. I början när vi satte in en diskmaskin så var det ju jätteroligt att fylla och tömma den…lika roligt att fylla den idag men att tömma den?
    Nä..haha…jösses va knepiga vi människor kan vara, åtminstone jag 😉

    Tillönskar dig en fin fortsättning på helgen.

    1. Ja vi är nog knepiga ibland 🙂
      Tacksamhet är bra att öva på. Tänk att KUNNA göra tråkgörat, att ha två armar och ben att agera med. Ingen självklarhet 🙂
      Trevlig söndag Micke!

  2. Att ha en to-dolista är verkligen perfekt – om jag bara kunde komma ihåg att göra en lite då och då.

  3. Vad gäller städning är vi helt överens. En ”mekanisk” diskmaskin har vi inte, däremot två levande;-)
    Kul med den förestående resan till Italien. Spännande!
    Skriver bara inköpslistor och packlistor vid resor, men så är jag ju också pensionär;-)

    1. Packlista inför resan håller jag också på med 🙂
      Och måste dammsuga i dag… gillade att städa förr – och gillar det också i dag, men inte riktigt då som jag kommit på efterkälken med det.
      Därför får städföretaget torka av golven.

  4. Har funderat på ljud jag tycker om. Men jag hittar inget. 😢 däremot hata4 jag ungen som springer kilometrar ovanför utan att nån vettig förälder vaknar till och börjar uppfostra. Det har nu pågått 2-3 år. Varje kväll.

    1. Oj, lite störande säkert då det pågår hela tiden…
      Jag fick också fundera ett tag på ljuden – sedan kom jag på att fåglarnas glada kvitter på våren och tidiga sommarmorgnar är underbart ❤

      1. Jag har en hörselstörning som gör livet och framförallt hörandet besvärligt. Jag glömde bort vad den heter men flimmer håren saknas och gör att det släpper fram för mycket ljud. Dessutom har jag tinnitus också och min hjärna slappnar aldrig av och kan inte gå in i mig själv och bara koncentrera på en sak, där allt annat försvinner. Så jag hör allt och förutom den springande ungen ovanför finns det ett barn vägg i vägg med där jag sover. Det var tyst men den här veckan har de haft väldigt ofta i rummet bredvid mitt sovrum. Att barnet jollrar gör kanske inte så mycket men gråter också en hel del. Så numera är det min väckarklocka. Jobbigt är bara förnamnet. 😢
        Kram.
        Och ja, det finns även fåglar som stör min hörsel. Inte alla dock. Sånglärka kan vara riktigt påfrestande på sommaren. Det skär verkligen i örat nästan så att det gör ont i dem. 🙁

      2. Inte går ju problemet / bekymret att sopa under mattan.
        Du kanske kan försöka ignorera ljudet från grannens barn, om de inte härjar på nätterna.
        Men inte behöver du hålla tyst om det att du lider av tinnitus och andra problem med hörseln.

      3. Problemet är just att det inte går att ignorera. Om det vore så enkelt skulle jag naturligtvis göra det. 🙂
        Och tro mig jag håller inte tyst med mina problem. Och inte heller drar jag fram det hela tiden.
        Att prata med grannar är lönlöst, för jag har redan gjort det. Fri uppfostran som gäller i Sverige och man begränsar inte barnens utveckling. 😦

  5. jag håller med dig om att en verkligen ska vara glad för allt en orkar och kan. to do – listor är jättebra. det känns väldigt skönt att pricka av och så blir det gjort som måste göras

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.