Fem en fredag, UPPKOPPLING

Veckans frågor hos Elisamatilda i Fem en fredag gäller uppkoppling.

När var första gången du kopplade upp dig mot Internet?
– Jag tror att det var 1997 på jobbet på dåtida tidningen Östra Nyland, och ganska fort skaffade jag egen dator, kanske. 1997 skrev vi de första mejlen med min dåtida make som bodde i Sverige.

Var ”hängde” du i början av din internettid?
– Det är jättesvårt att komma ihåg. Facebook fanns ju inte då och inte bloggade jag på den tiden heller. Man surfade väl runt på olika sidor, tyckte att sökmotorer som Yahoo och AltaVista, och tyckte att internetvärlden var oändlig 🙂

Vilken var din första e-postadress?
– Det minns jag inte heller, men jag tror det var mitt namn + dnainternet.net som hörde ihop med lokala telefonbolaget.

Vem skulle du vilja träffa på riktigt som du endast känner online?
– Bland annat många av mina härliga bloggvänner!

Vem i din närhet är minst uppkopplad?
– Min 85 år gamla mor 😀 Hon har en dator och kollar innebandymatcher via den ibland, men det kan gå veckor att hon inte använder den och inte har hon en smarttelefon heller.

11 reaktioner på ”Fem en fredag, UPPKOPPLING

    1. Jag tvingades fundera en stund och är inte säker på om jag minns e-postadressen rätt, men det där med internet kom nog på allvar i mitten av 1990-talet.
      Fast å andra sidan minns jag nu att jag gick en kurs i Borgå, tror det var 1987, och där visade läraren på en svartvit skärm hur man kunde få kontakt med företag i USA.

  1. Intressanta frågor och svar. Datorer och internet har alltid legat mig varmt om hjärtat och jag har dessutom haft förmånen att ha haft söner som brunnit för detta och gjort karriär (vilket inte jag gjort).

  2. Då hade vi ungefär samma början med internet. Men jag skaffade en egen dator redan 1988. Den vägde ett ton;-)
    Jag nämnde också den gamla klassiska sökmotorn Altavista, ja och så Netscape förstås. Men nej, det var alltså inte bättre förr;-)

    1. Nej, det var inte bättre förr 😀
      I och för sig har utvecklingen skenat i väg, men man kan ju själv välja vad man vill ha och för det mesta kan man välja bort det man inte gillar.

  3. Jag har full förståelse för att många äldre inte törs ge sig på en dator, men man får ju god hjälp om man ber om det. I alla fall på vår ort, där de äldre får hjälp med både dator och mobiler. Ändå är många, även yngre, stolta över att inte ”vara beroende”…man baxnar…när livet i glesbygd kan underlättas så mycket av ny teknik…

    1. Även här arrangeras många kurser för seniorer. Också de som kan mycket om datorer får hjälp vid behov med uppdateringar och annat nytt. Vi har på medborgarinstitutet så kallade ”Data öppet”-dagar då och då.

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.