Fem en fredag, MAT

Olika blandningar att toppa bröd eller annat gott med. Bilden tog jag på Nya Östis läsarresa i Italien i början av oktober.

Hos Elisamatilda handlar det den här fredagen om mat.

Vad äter du vid stressade tillfällen?
– Kanske en macka här hemma. Ute på stan blir det eventuellt en hamburgare eller något annat som går fort att äta på ett lunchställe. Försöker undvika stress men alltid går det ju inte.

När blev du senast besviken på en måltid?
– Minns inte rakt av, men besviken blir jag om jag har beställt en well done biff och får den lätt blodig… Inplastade mackor som är blöta gör mig besviken.

Vilken mat eller livsmedel som du av någon anledning inte längre kan få saknar du?
– Det fanns en kycklingfilé med pepparsås som kom in i gjutjärnspanna på restaurang Stella i Lovisa förr (restaurangen finns inte längre). Den saknar jag mycket, lika väl som deras pepparbiff i panna. Sedan finns det godis som jag saknar, t.ex. Cloettas Pollypuffar med havssalt!

Vad är något säsongsbetonat du kan äta året runt?
– Kommer inte på något annat än jullimpa 😀 Men kanske jordgubbar hör hit? Och tomater jag odlat på balkongen. De skulle jag gärna äta året runt, men det går ju inte.

Vad beställer du aldrig ute för att du ofta äter det hemma?
– Svår fråga… det finns inte mycket som jag ofta äter hemma. Äter för det mesta middag ute. Hemma blir det bara frukost och något kvällsmål.

30 reaktioner på ”Fem en fredag, MAT

  1. här blir man hungrig när man går runt till andras bloggar 🙂 Ute äter jag sällan biffar, helst god fisk, är ju göteborgare… Ägg är bra stressmat, snabbt och mättande när man ska springa iväg… av det finska köper ja mämmi till påsk, men skulle nog överleva utan… mammas jullimpa, hon är 87 nu

  2. Det är mycket det där med mat. Det är en stor källa till glädje och tillfredsställelse. Mina bästa matminnen har jag faktiskt från Las Palmas – En pepparbiff med en gudomligt god flamberad konjakssås och en Pizza som inte var av denna världen och en Paella som vi fick vänta så länge på så att vi hann dricka ur en flaska rödvin och beställa en ny innan maten kom in……
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

  3. Kycklingfilé med pepparsås i gjutjärnspanna, det låter gott och lite annorlunda serverat, kul! Pepparbiff och många andra rätter har försvunnit från många menyer, mat har blivit mode och det är ju jätteroligt men ibland kan man sakna gamla klassiker 🙂

  4. Du gör precis tvärtom mot mig. Å andra sidan har vi inga restauranger i byn, bara en pizzeria, då skulle man nog få skörbjugg om man förlitade sig på deras utbud. Att åka sex mil för att äta ute, nä det gör man ju inte. jullimpa, är det vad vi i Sverige kallar vörtbröd? Trist att inte din favoritkrog finns kvar. Trevlig helg

    1. Nej inte vill man ha pizza varje dag 😀
      Jag har närmaste och en av de bästa restaurangerna på 300 meters avstånd.
      Det kan hända att jullimpa är vörtbröd i Sverige. Känner du igen ordet setsuuri då det gäller bröd?

  5. Vilken läcker bild med alla röror! Skrattade gott här. Skylten är ju på tyska, så antingen hade stället många tyska kunder, eller så trodde dom att resenärer från Finland behärskar tyska…

    Precis som du hatar jag ”svettiga” mackor. Dessutom har vi ungefär samma ”ätvanor”, alltså att vi för det mesta äter ute.

  6. Vi var ute och åt middag med styrelsen i en välkänd restaurang. Vi är två tjejer resten killar. Jag går inte igång på nötkött så jag valde vegetariskt. Otroligt besviken jag blev över det. Men den andra tjejen ville ha well-done men då förklarade för henne att man äter inte det här för att köttet har hängt länge och välmörad eller vad det nu heter.

    1. Ett kött som hängt länge och är mört är något annat slag av kött, eller en annan del av djurets kropp.
      Det lärde jag mig också då jag bad om well done, och på restaurangen förklarade man vänligt att det här köttet inte steks.
      Så man lär sig hela tiden 😀

  7. Funderar på vad jag äter under stress…kan bara komma på ”onlinepizza” fast det beror väl på vad stressen består av…tidsstress är ju något helt annat än viss annan stress…har jag ont om tid blir det en chokladbit på sin höjd om ens det 😉
    Men visst…är man på stan och är hungrig fast inte har tid blir det ju en hamburgare…gott gott.

    Ha det bäst.

    1. Ja, och vissa godissmaker – samma sak. Tillverkas under en viss tid och dras sedan bort från marknaden.
      Kriminellt, säger jag 😀 Att först göra oss beroende och sedan visa långnäsa.

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.