Fem en fredag, flyttfågel

Hos Elisamatilda är det i dag flyttfrågor som gäller. De passar mig som hand i handske, jag har flyttat ofta!

Annars har jag ledig dag och ska försöka ha det riktigt skönt utan jobb, det är Finlands självständighetsdag – återkommer till den i min sjätte kalenderlucka senare i dag 🙂

Flyttlådor i mitt förra hem i augusti 2017.

Om du skulle migrera på hösten, var skulle du bo?
– Kanske södra Frankrike eller vid spanska kusten. Lagom värme för det mesta under den tiden där.

Hur länge har du bott i din nuvarande lägenhet/hus?
– Två år och två månader.

Vad är något du skulle vilja förändra hemma?
– I min lilla tvåa trivs jag med att ha sovrum och arbetshörna i samma rum. Men det har dröjt länge att få allt klart här. Nyligen köpte jag ett nytt skåp och ser nu fram emot att få sov/arbetsrummet klart.

Hur många gånger i ditt liv har du flyttat?
– Jag har tappat räkningen, men helt fel slår det knappast om jag säger cirka trettio. I Lovisa har jag bott på nästan alla gator 😀 I Stockholm på två adresser, i Helsingfors på en.

Bor du där du vill bo?
– Ja, det gör jag absolut just nu. Lugnt hus, trevliga grannar, här finns hiss, fin planlösning i min bostad, drygt femtio kvadrat räcker bra! Dessutom har jag bara några hundra meter till torget, till närmaste affär, systembolag, kyrkan, krogar, redaktionslokalen osv.

29 reaktioner på ”Fem en fredag, flyttfågel

  1. Det var många flyttar! Jag är nog mera av en stannfågel, för jag har hållit mig i samma bygd hela livet, så jag är djupt rotad.
    Kram, Ingrid

    1. Jag är också väldigt rotad i Lovisa, har bott här långt över femtio år.
      I Helsingfors bara ett halvår och i Stockholm ett år 🙂
      Men jag har flyttat mycket mellan olika hyreslägenheter, förutom då som vi bodde i bostad vi ägde 2004-2014.

  2. Du slår mina tolv flyttar! Jag har ju flyttat runt i olika orter också.
    Skönt att trivas där man bor. Jag har som du, en tvåa fast 64 kvadrat, men sovrum och arbetsrum i ett, det är väl OK om man kan ha det lite avskilt. Jag möblerade om några ggr innan jag blev nöjd och nu står allt så att det känns bra.
    Fredagskram!

    1. Du har en stor tvåa! Sådan hade jag också på förra adressen. Men den här är ändå finare, med stor balkong och med hiss i huset 🙂
      Ja, man möblerar nog om ett antal gånger innan man hittar stilen man trivs med ❤

  3. Så skönt att du trivs där du bor nu. Har också flyttat runt ca 20 gånger men nu skall jag stanna här.
    Kramar

  4. Ja, du är verkligen en flyttfågel – 30 gånger. Å jag som tycker att flytt är så himla jobbiga. Men huvudsaken är att du nu trivs i din tvåa.

  5. Ungefär lika många flyttar som jag….fördelen är att man får rensat om man kan med att slänga grejer (eller ge bort) Ha en fin fredag!

    1. Trevligt att det finns andra lika flitiga flyttare som jag 🙂
      Och ja, en sann fördel då man får rensat bort mycket onödigt. Jag flyttade tre gånger på tre år från en fyra till en trea, till en två och till en ännu mindre tvåa 🙂
      Kram!

  6. Haha, då slår du mig i antal flyttar! Jag bor nu på bara 46 kvadrat och det är ok, men köket i minsta laget. Älskar stora bondkök …
    Att har nära till allt är härligt, det kan jag knappast påstå att jag har när staden är 6 mil bort. Trevlig andra advent och självständighetsdag. Har lyssnat på så många tolkningar av Finlandia idag så jag tappat räkningen..

  7. Jag har flyttat 4 gånger i Sverige. Och 4 gånger i mitt hemland. Och i min nuvarande lägenhet har jag bott 44 år.
    Jag är inte så mycket för värme och vatten så jag vet inte vart jag skulle flytta. Österrike eller norra Italien.

      1. Du har tur du. 😇
        Här var det alldeles nyss spikande ovanför. Strax efter blev det störning i min radio vilket indikerar att han satt upp nåt elektrisk ting , antagligen julrelaterad. Jag bara undrar för övrigt vid vilken ålder slutar barn springa..
        Hoppas att de åker iväg under långhelgen så jag får lite lugn och ro.

      2. Det är skillnad mellan hyresrätter och bostadsrätter. I hyresrätter styr värden ombyggnation och ofta görs många renoveringar samtidigt. I bostadsrätter bestämmer den boende när den renoverar. Och vad den gör. Numera flyttas av många köket till vardagsrummet och rubbas bland annat kökets självdrag. Nu flyttar grannar som är vägg i vägg med min sovrum, och blir inte jätteförvånad om de ska göra just det.
        Och redan pågår en till omflyttning av kök bredvid. Den är på paus i det bygget då vi inte har gett grönt för det i Styrelsen. Men han har redan rivit ner väggar och monterat av allt i köket och även all golv utslängda. Och då pratar vi inte laminat.

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.