Fem en fredag och Flowers on Fridays

Jag slår ihop två utmaningar i en och samma. Photo by Susans Flowers on Fridays och Elisamatildas Fem en fredag.

Blomster i ett träd på min mors gård.

Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
– De finns många som säger att jag har gröna fingrar då jag till exempel lyckas med tomater på en balkong i nordläge. Jag har många växter hemma, somliga lyckas jag bra med, andra går det sämre med 🙂

Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
– Jag har balkong. Drömmen är nog att ha en säng även där. Ska försöka göra drömmen sann, kanske nästa sommar? Annars ska där finnas många växter, ett bord och en bekvämt sittplats. Jag har kvällssol så där blir sällan väldigt varmt, bara någon enstaka vecka sommartid.

Hur kryddar du helst din mat?
– Lagom. Inte såsom man gör i Asien 😀 Gillar oregano, basilika, svartpeppar m.m. Testar gärna nytt, men gör rätt sällan mat åt mig själv ensam hemma.

Vad för typ av växter gillar du bäst?
– Grönväxter, frodiga, de får gärna bli stora. Men har även många små då lägenheten inte är så stor.

Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
– Caritas lyckliga hjärta ❤

Blomsterglädje på bord.

25 reaktioner på ”Fem en fredag och Flowers on Fridays

  1. Jo, du har nog gröna fingrar, för du har ju inte bara tomater på din balkong. Istället för en säng kan du kanske ”installera” en hängmatta på ben.
    Vad gäller mat så är vi helt olika. Jag älskar starka asiatiska rätter.

    1. Gillar nog sötsur chilisås, men inte allt för starkt och pepprigt, lagom är bäst 🙂
      Vet inte hur jag skulle fästa en hängmatta, men om det finns sådana på ben, så…?
      Är de svåra att ta sig i och ur dem?

  2. Vilket gulligt namn på din växt, en sån skulle jag gärna vilja ha! Vill du ha en säng, att sova i, på balkongen?

  3. tomater har jag aldrig lyckats med. men så har jag inga gröna fingrar heller. men jag tycker att det är väldigt både roligt och intressant med växter av olika slag. har en son som är väldigt duktig på surjordsväxter

  4. Caritas lyckliga hjärta låter som en väldigt vacker växt. 🙂
    Vilket fint arrangemang blomsterglädje!

Glad för varje liten kommentar – ha en fin dag!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.